View Single Post
Dette er kanskje litt OT, men tenkte å prøve meg her etter noen år inaktivitet, og fordi det er delvis relevant. Jeg har fulgt r/wallstreetbets, r/gme og r/superstonk siden 28.01.2021, og med tinfoil-hat på så ser det ut som hele Gamestop-kjøret får dratt frem en del finansielle skjeletter fra kjøleskapet. Det har vært lærerikt å høre om opsjonskjeder, FTDs, ETFs og mye annet, samt få se hvor mange triks som kan finnes i boka.

Uansett, det har også fått meg til å stille spørsmål til Nordnet nylig. Det hadde vært fint å kunne stemme ved valg i amerikanske selskap om man har aksjer i dem, men det kan se ut til at det ikke er mulig, bortsett fra Berkshire Hathaway. Kilde: nordnet.no FAQ

Jeg har spurt kundeservice, og har så langt fått høre at når jeg kjøper en aksje i USA; så er den hos en depotbank. Jeg antar det er en "depositary bank" som passer på aksjen, står som eier, mens jeg står som beneficiary eier. Siden de er hos depotbank, vil jeg ikke få innkallelse til generalforsamling, og jeg kan visstnok heller ikke stemme. Jeg har spurt hvem som er depotbanken, men har ikke fått svar enda.

Vet noen av dere noe mer om hvordan dette markedet og forhold mellom Nordnet AS og børs er sydd sammen, og om det finnes måter å stemme på til tross for at aksjene står hos en depotbank?

Vet dere eventuelt om andre meglere i Norge/EU som har et litt mer, "profesjonelt" forhold til aksjer i USA; hvor man blant annet kan stemme ved generalforsamling, eller må jeg åpne meg en konto i USA? Hvis USA, hvilken har dere erfaringer med?

Jeg har ikke kjøpt aksjer på margarin, og de står på en "Askje- og fondskonto" hvor jeg er eier, så langt jeg vet. Det betyr også at aksjene ikke er til utlån, visstnok.

Noen av svarene fra Nordnet så langt:
"1. Du kan ikke gå på generalforsamling i USA og Canada da aksjene står på en konto hos vår depotbank. Du mottar dermed ikke innkalling."

"2. Berkshire Hathaway er det gjort unntak for av vår depot-bank i USA."

"Når du legger en ordre på en av Nasdaq OMX-børsene brukes vår Smart Order Router. Det betyr at ordren automatisk styres til det markedet som har best pris. Dersom flere markeder har samme pris vil ordren legges på Nasdaq OMX-børsene."
Sist endret av ProZhen; 23. april 2021 kl. 10:04.