View Single Post
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Trådstarter. Er du fremdeles ansatt gjennom bemanningsbyrå, eller nå direkte hos bedrift?
Vis hele sitatet...
Dette kommer frem i det første innlegget

Sitat av Atuhl Vis innlegg
Våren 2016 begynte å jobbe for ei lokal bedrift gjennom en bemanningstjeneste.
Jeg startet da på en måneds kontrakt gjennom dette bemanningsselskapet og jobbet tiden ut.

En uke etter ringte denne bedriften meg selv og spurte om jeg var interessert i å komme å jobbe litt for dem, noe jeg selvfølgelig var. De kunne ikke fortelle meg hvor lenge ettersom de ikke helt selv visste hvor stort behovet ville være, men for meg var det fortsatt en jobb så jeg takket ja.
Vis hele sitatet...
De bryter blandt annet med arbeidsmiljølovens kapittel 13 om diskriminering, punkt 3.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...62#KAPITTEL_14

Så å si at han har en dårlig sak er feil. At du ikke har tro på at han kan bevise alt i retten er en annen ting.

De har ikke lov til å gi andre lønnsøkning og ikke deg PGA at du er midlertidig ansatt.
Du har også førsterett på stillinger som blir utlyst av bedriften du jobber på, så at du søkte og ikke fikk svar en gang kan jo annses som ganske urimelig.
Du har krav på skriftlig kontrakt fra arbeidsgiver.
Da du fikk tilbud om 2 måneder, men bare fikk en. Har du f.eks meldinger, eller noe å dokumentere det med?(mest sansynlig ikke?)

Nei, det er ikke en selvfølge å bli eksludert fra firmafester selv om man er midlertidig ansatt slik Carmex fremstiller det. Man skal likestilles med de som har fast ansettelse i henhold til loven, så arbeidsgivere som holder på sånn har missforstått hensikten med midlertidig ansettelse.

Veit du hva det vil si at bedriften er organisert?
Er det noen grunn for at du ikke vil oppgi om bedriften er organisert?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser du skriver at du aldri har fått noen form for arbeidskontrakt. Dette plikter arbeidsgiver å få på plass innen 1 måned etter at arbeidsforholdet startet. Så at du har jobbet i nærmere 2 år uten kontrakt, er ikke lovlig.
Vis hele sitatet...
Så allerede her har TS en god sak om han har stemplingskort, meldinger, lønnsslipper eller annet som kan tyde på at han har vært i jobb for bedriften...
En arbeidsgiver kan ikke bortforklare nesten 2 år med muntlig kontrakt for arbeidstilsynet. Så den som har en dårlig sak her er faktisk den sløve arbeidsgiveren hans!

Sitat av Pope Vis innlegg
Knert1:
TS har vært sporadisk sysselsatt i bedriften i mindre enn tre år og er ihht. arbeidstilsynet derfor ikke kvalifisert til å kunne kreve fast ansettelse.

Derfor er det stor sannsynlighet for at en eventuell sak vil tapes og TS vil sitte med saksomkostningene. Det er da ufattelig mye mindre lurt å oppfordre TS til å gå på med nebb og klør, når det kan føre til større problemer.

Man skal naturligvis ikke la ting gå usett om man har en god sak, men det ser det ikke ut til at TS har i mine øyne.

Og om det er usaklig å spørre om TS har råd til å gå til sak som arbeidsledig? Nei, det synes jeg ikke. Det koster penger å ta ting til retten og om penger er noe man selv ikke har kan konsekvensene bli store om TS ender opp med å måtte bære saksomkostninger.

domstol.no kan du lese om saksgangen i sivil sak.
Vis hele sitatet...
Når sa jeg noe om å kreve fast ansettelse?
Tvert imot sa jeg "ok, kanskje han ikke får fast ansettelse, men..."

Om han skulle "gå til sak" og tape, er det en selvfølge at han gjøre alt alene? Om arbeidstilsynet f.eks backer han tviler jeg på at han må dekke alle saksomkostninger. Dette er vel bedre å avklare med advokat, arbeidstilsynet eller domstoler enn en bruker på freak.

Så har du vurdert arbeidstilsynet, eller?
Det eneste du svarer på er om formannen og ledelsen?
Er du organisert, er det gode muligheter for at du kan du få fri rettshjelp...

Domstol.no er ikke en lignende sak. Hvis du skal underbygge påstanden din må du komme med relevante kilder, eller spesifikke identiske saker som du henter på domstol.no

Det blir ca det samme som at jeg kommer med en påstand basert på en lov, uten å si hvilken lov det gjelder, men linker til lovdata.no og sier lykke til!
Sist endret av knert1; 7. februar 2018 kl. 12:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.