View Single Post
Jeg bruker selv Mikrotik CCR1009 Router med Altibox, det har jeg gjort i 1-2 år nå og fungerer utmerket(med Internett 150/150 og TV).

Til å begynne med brukte jeg den med Altibox sin HET fiberkonverter, men gikk på en tidspunkt over til SFP modul direkte i routeren.

Men det skal sies jeg hadde nøyaktig de samme problemene som deg quackyo. Jeg fikk ikke link hvis Mikrotik routern stod på auto negotiation, og på forced 1000Mbit half eller full, fikk jeg link, men ingen pakker. Det som ble løsningen for meg var at jeg oppgraderte fiberlinjen fra Altibox fra 50/50 til 150/150Mbit, da ble jeg overført til en annen sentral\port mot altibox, som førte til at uplinken min ble oppgradert fra 100\100mbit til 1000\1000mbit. (dette kan verifiseres med fargen på link lyset HET fiberkonverteren markerer, tror gult er 1gbit og grønt er 100mbit). 1Gbit SFP'er er normalt sett ikke multi rate og vil derfor ikke virke på 100mbit uplink hastighet til Altibox.

På samme tidspunkt byttet jeg også til den passiv kjølte utgaven av CCR1009, for å få det helt lydløst. Jeg mistenker de aller første utgavene av CCR1009 har\hadde problemer med fiber SFP, husker jeg leste noen andre som også hadde problemer med dette på forum.mikrotik.com. Men jeg fikk aldri verifisert om dette også var en feilkilde til at jeg ikke fikk link hos meg.

Så de beste rådene jeg kan gi deg, vil være å få bekreftet at du 1000Mbit uplink og eventuelt prøve med en annen router\hardware revisjon fra Mikrotik med SFP port.

Det skal sies at jeg er ekstremt fornøyd med Mikrotik bortsett fra dette, jeg har nå 3 lokasjoner som alle har Altibox terminert til Mikrotik routere(CCR1009) og Mikrotik wAP AC og hAP AC trådløse aksesspunkter. Mellom disse lokasjonene har jeg VPN(IP sec) som operer med samme hastighet som internett linjene, og dermed får utvidet LAN'ene mellom lokasjonene, ganske så kjekt