View Single Post
Heisann dere!

Nå kommer jeg også og hijacker tråden med spørsmål om hva jeg bør gjøre... Jeg har lest igjennom hele greia og henger med på alt som er sagt, men nå kunne jeg trengt noen råd og meninger om min situasjon.

Per i dag så har jeg en 100/100-linje med den aldeles så flotte *ironi* Zyxel-routeren fra Altibox og en mediaconverter av samme slag som de aller fleste her inne, som helt til sist går inn en Netgear Nighthawk R7000 for trådløs, switching og routing. Zyxelen er naturligvis satt i bridge-mode og ting går greit nok til at jeg ikke gråter meg i søvne, men tråden har fått meg til å innse at routeren mest sannsynlig er en kjempestor flaskehals i nettverket mitt.

Ville jeg ha trekt vinnerloddet om jeg hadde kvittet meg med Zyxelen og begynt å brukt Nighthawken til all routing direkte fra mediaconverteren? Rett og slett hatt den som backbone i hele nettverket? Eller blir det litt mye for ingenting?


Jeg har også vært inne på tanken å begynne "forfra" om det viser seg at Nighthawken burde settes vekk. Da tenker jeg i Ubiquiti-stier. Har sett litt på Edgerouter X og Lite og tenkt på de som backbones om det lar seg gjøre. Et UniFi AP eller to (mest sannsynlig Pro-modellen) hører også med der for å ta seg av alt trådløst. For å kunne ta seg av alle enhetene (listet nedenfor) så må nok en switch inn i bildet, enten Edgeswitch, Cisco SB eller en Edgerouter til.

Men det som blir en tanke rundt et komplett bytte vil være om Edgerouterne vil takle all trafikken som kjører i nettverket. Vil jeg trenge en kraftigere router? Eller kan den lille, billige ERX takle det?


Veldig kort oppsummert, hva tar jeg for meg av de to nedenfor?

Alt. 1
MC - Nighthawk routing/switching/trådløs - (switch) - TVer og alt annet

Alt. 2
MC - ERX/ERL routing/switching - switch og AP - TVer og alt annet


Omtrentlig antall nettverksenheter:
1x NAS, 1x server, 4x trådløse laptops, 2x Chromecasts, 2x kablede datamaskiner, 2x tablets og 5-8x smartphones, 4x spillkonsoller - pluss 2 tv-dekodere og uten telefon. Jeg bruker å regne det slik at jeg har mellom 12 og 16 enheter kjørende samtidig fordelt på kabel og trådløs.

- Markus