View Single Post
Hei. Jeg har skrevet noen poster her tidligere ang å få noe futt i altibox direkte i router med SFP.
Det er snakk om en Altifiber (Altibox på sørlandet)-forbindelse på 500/500, pr nå levert via et FMG3542-D10A modem/router.
Pr nå er den satt i bridge, og jeg kjører da Internett inn på en kabel, og TV inn i router på egen kabel (eget VLAN). Dette fungerer forsåvidt fint, men vil helst fjerne unødvendige bokser.

Nå har jeg prøvd 4 (!) forskjellige 1310nm/1550nm SFP'er i mikrotik-routeren jeg har tilgang på. Ingen av dem gir link med fiberen direkte tilkoplet.
Jeg har prøvd Mikrotik sin egen (20km), Den Fiberstore(10km)-modulen som har blitt linket til i tildligere innlegg her, samt også en 40km "dlink"-SFP.
Alle modulene blir gjenkjent av Mikrotik-routeren, men alle gir "no link" på autonegotiation. Tvinger jeg 1gbit får jeg link, men den er vel falsk for jeg mottar ingen pakker.
For ordens skyld - jeg har også forsøkt 2 forskjellige (nye) fiberpatchekabler fra mellom sfp og altifiber sitt koblingspunkt i huset, så det kan ikke være så dumt.

Noen som har noen gode forslag? Er det noen mulighet for at Altifiber på sørlandet (som vel bare har levert altibox-nett et år eller to) kan kjøre på andre bølgelengder enn dere andre som har fått dette til å fungere?