View Single Post
Sitat av andersks Vis innlegg
Hei, får inn 300/300 med FMG-boks i Molde nå om ikke så mange ukene. Hva slags hardware ville dere ha gått for som hovedrouter for huset? Skal splitte i hoved, hybel og evt server VLAN tenkte jeg. Å få satt opp en VPN inn til huset er nødvendig, og planlegger å bruke 2-3 av Ubiquiti sine AC Pro accesspunkt for trådløst. Hadde vært greit å kunne kjøre en sentral trunked linje og hente ut det som trengs i endeswitchene så jeg slipper alt for mye betongboring i sommer.

Har en gammel HP G5 DL380 med ESXi som har en ubuntu server i dag som i tillegg kunne tenkes å kjøre en pfSense-installasjon, men da blir jeg veldig avhengig av at den kjører hele tiden og den er jo litt på overtid allerede.

Alternativet mitt ser ut til å være å kjøre en EdgerouterPro fra ubiquiti. Enten med eller uten SFP-portene. Boksen i seg selv ligger til rundt 3500 og spørsmålet blir vel helst hva som finnes av alternativer til denne.

Stabilitet er det aller viktigste, da jeg er mye borte og fremdeles vil kunne føle meg sikker på at jeg har tilgang. At jeg har god klaring til 300/300 linjen er også et krav, og det skader ikke om utstyret vil klare 1000/1000 om lommeboka skulle tilsi det heller om noen år.

Har lest meg igjennom alle snart 50 sidene her, og kan vel ikke si at ubiquiti-utstyr har vært nevnt alt for ofte. Hadde jo vært greit å finne noe som lå i landet litt billigere enn den overnevnte edgerouteren.
Vis hele sitatet...

jeg har gig og bruker en edgerouter lite på denne linja. På speedtest har jeg klart 940Mbit.