View Single Post
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
der må jeg si imot, på fler år uten bruk el misbruk av altmulig og bare brukt alko og piller, så får jeg ikke lucid dreaming, også yder sjeldent før dette (mis)bruket, så jeg vil garantere at hvertfall for meg så vil ymse drugs frembringe dette i stor grad.

drugsa jeg kan tenke meg fremmet sjansene må være:
sopp, syre, mxe, ketamin, dxm, dmt, meskalin, 2c-"x", opiater/opioder, salvia, mdma, antidepressiva og evt div "herbs", samt derivater osv av alle disse.

cannabis kan kanskje ha hjulpet også, men det har jeg både brukt og misbrukt uten andre ting, og føler det gjør så jeg ikke drømmer/glemmer drømmene.
Vis hele sitatet...
Har du noe data på at alle disse vidt forskjellige stoffene liksom skal hjelpe med å oppnå samme ting?

Rent anekdotisk, har jeg hatt mine lucis dreams i edru perioder. Som nevnt over er det flere teknikker du kan bruke. "Reality checks" som å klype deg i armen ved gjevne intervaller og se på klokka eller lignende virker å være de vanligste.

Utover det anbefaler jeg også å føre drømmedagbok: du skriver eller tegner rett etter du har våknet når materialet fortsatt er ferskt i hukommelsen. Dette gjør at du over tid vil huske klarere, og bli mer investert i drømmene dine. Da får du også mulighet til å følge mønstrene som måtte oppstå i drømmene over tid.

Cannabis og alkohol virker som det dummeste man kan gjøre, da de begge ødelegger nattesøvnen og hukommelsen.
Psykedelika har personlig aldri hjulpet med dette heller.

Jeg tror lucid dreaming først og fremst handler om teknikk, innsats, og kanskje litt flaks.
Du har de som har lucid dreams hyppig gjennom hele livet, og andre som kanskje bare har noen få.
Øvelse gjør mester!