View Single Post
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Min første tanke var også å få deg jobb i nordsjøen. Kjenner folk som har 2 uker på jobb, og 4 uker fri og masse penger. Men ser det ikke er helt din greie.
Nå er journalistikk noe helt annet enn det jeg driver med. Men det går da vel an å finne seg noe spenende som ikke er helt a4 der? Jobb som freelance som du sier, da styrer du stort sett ditt eget opplegg, og kan bo i en seilbåt og jobbe mest når det passer deg selv. Går sikkert an å få reise og farte litt rundt om og, hvis du liker det.

Mange vil sikkert mene at jeg ikke lever helt det "standard" livet. Bor i et lite hus ute på bygda som ikke koster så mye. Ingen familie eller barn eller forpliktelser. Gjør akurat det jeg vil på fritida, og har nok penger til å holde på med interessene mine, og reise litt. Har dog en jobb der jeg vanligcis jobber 5 dager i uka da. Men har funnet ut at det er ikke så farlig, så lenge jeg liker jobben. Jeg er en slik som reiser rundt og ordner med telekommunikasjon, og bygger mobilmaster og slikt. Har opplevd mye kult på jobb, og vært på mange kule plasser, og reist en del rundt i norge i perioder. Ikke det at hver eneste dag er SUPERspennende, men i det store og hele er jeg fornøyd. Jeg trur nok livet mitt hadde vert kjedeligere om jeg bare hadde hatt fri og vert hjemme og ikke gjort noe.

Jeg mener at du burde legge en innsats i å finne ut hva du liker å gjøre. Og hva du ville gjort om du hadde mulighet til å gjort akurat hva du vil. Er du en chill type som liker å sitte foran pcn? Eller har du behov for å komme deg ut av huset? Liker du å tenke og løse problemer, eller er du ikke så glad i å konsentrere deg? Liker du å reise? Og så prøvd å finne noe i samme gate der du klarer å få inn penger for å gjøre noe som værtfall er helt ok å drive med. Jeg mener det er viktigere å gjøre noe man liker, enn å tjene mye penger. Man må bare tjene ok, for å overleve. Men det er lett for meg å si da, som er så heldig å ha en jobb jeg trives med som jeg tjener nok på.

På en måte så er det ikke så viktig å ha mye fritid, og lite jobb. Det viktigste er å bruke mye tid på noe man liker, og lite tid på ting man ikke liker. Liker du jobben, så gjør det ikke noe om du bruker mye tid på den. F.eks. så synes jeg det er møkk kjedelig å støvsuge og gjøre husarbeid, selv om det er fritid.

Og så spørs det hvor mye penger og luksus du har behov for da. Jeg tror nok det skal vere mulig å overleve på å jobbe 2 dager i uka. Men da har du ikke penger til å gjøre det du vil kanskje, så da stopper det der.

Husk at vi har gode muligheter i det landet her i dagens samfunn. Stort sett alle kan velge det yrke og den utdannelse de vil. Men, det kreves selvfølgelig noe innsats. Det var nok mange flere bortkasta liv før i tida, når folk ikke hadde så gode muligheter.

Ut fra det du skriver, så høres det ut som du går videregående skole nå, og ikke har begynt på arbeidslivet enda. I begynelsen så må du nok sikkert finne deg i å jobbe med ting som ikke er så interessangt til tider, bare for å få erfaring og skape nettverk og kontakter. Men ikke stress med det. Hvis du er litt frampå, og gjør en god innsats, så vil du sikkert klare og komme deg en plass du vil etter hvert. Å "kaste bort" 5 år av livet på en jobb som ikke er superintresang, betyr ingen ting. Du har fortsat 50 år på å finne på noe du liker.
Vis hele sitatet...
Takk for innlegget!

Syntes det å prate med folk om en topic er drit gøy. Ikke sånn small talk om været og venner og blah blah blah, men å snakke om samfunnsproblemer, politiske meninger, osv er rett og slett drit gøy. Er det noen jobber rundt dette? Har tenkt på podcasts, men det er vel ikke en jobb.

Eventuelt hadde det vært helt sykt å lage dokumentar filmer om tabubelagte temaer.

Må si at innlegget ditt åpna litt øynene mine, jeg kan jo ha jobben som en fritidsaktivet. Det har jeg ikke tenkt over. Glemte helt at å debattere, lage dokumentarer og snakke kunne vært en jobb.

Har ikke politiske meninger om alt, men ruspolitikk er noe jeg virkelig brenner for.
Sist endret av Ung og dum; 3. januar 2021 kl. 23:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.