View Single Post
Definitivt ikke. Jeg lagrer navnet på alle jeg noen sinne har hatt sex med, samt hvordan opplevelsen var, utelukkende i min egen hjerne. For meg personlig er sex en privat ting, og det å lage en offentlig "liggeliste", uavhengig av om denne er anonymisert eller ikke, fullstendig utenkelig. Da både med tanke på personvern, men også det etiske og moralske aspektet ved å legge ut om slike detaljer offentlig. En tidligere kjæreste av meg som var jomfru frem til vi ble sammen, skrev i starten ned datoen for hver gang vi hadde sex som en form for dagbok. Jeg følte meg personlig helt komfortabel med dette, men dette hadde ikke vært tilfelle om dagboken hadde blitt publisert offentlig. Liggelister er muligens ikke en ny ting, men å legge ut slike offentlig, eller dele denne med venner, vil jeg anse som en ny trend. Muligens er ikke denne trenden motivert av konkurranse. Ei heller vil jeg anse den som en måte å skryte av antall sexpartnere, men snarere som en måte å lære om sine egne preferanser. Dog kan liggelister som deles offentlig fungere som en form for uthenging av andre, selv om intensjonen er å dele erfaringer. Da jeg var ung, snakket venner ofte seg imellom om seksuelle opplevelser, men jeg kan ikke huske å ha hørt om slike lister da jeg gikk på ungdomsskolen eller videregående. Jeg vet forøvrig ikke om noen i min vennekrets som fører offentlige eller private liggelister. Jeg snakker dog ofte med nære venner om seksuelle erfaringer i private settinger, og for meg er dette en fin måte å lære nye ting om sex, eller rett og slett validere min egen seksualitet. Men om en nær venn kom til meg med sin liggeliste, så ville jeg neppe mottatt dette på en særlig positiv måte.