View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Forsåvidt, det hjelper neppe på forholdene i Ungarn å bli kastet ut. Men kanskje kan det hjelpe mot at viruset sprer seg i EU, jeg vet ikke. Det skal stilles krav for å være med rundt bordet, og det gjør det jo ved opptak. Sanksjoner må åpenbart til, økonomisk, tap av stemmerett, jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Alt dette er gode virkemidler som bør benyttes. Men de kommer ikke til å gjøre det for det er ingen tradisjon for det. Det at alle tradisjoner har oppstått fordi noen en eller annen gang gjorde noe er selvsagt av underordnet betydning. Jeg tipper at Russland kommer til å skrike om hykleri og trekke frem sin vante whataboutism om EU prøver å gjøre noe, og så kommer EU til å svare med å være enda flinkere til å spille pent enn Obama.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men hva er dine løsninger, da?
Vis hele sitatet...
Jeg ser helst at EU klarer å løse problemene sine ved hjelp av andre virkemidler enn de jeg selv ville brukt. Du vil helst ikke ha meg i en maktposisjon.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, tja. Det kan du teoretisk sett si. Men NATO er i sin natur en forsvarsallianse, ikke et samarbeid om indre anliggender slik EU er. Kritikk mellom landene går vel stort sett på hvordan de opptrer som allierte. Jeg har mindre tro på at de skal ha noen oppdragerrolle på den måten.
Vis hele sitatet...
Jada, men hva er et angrep? Da NATO ble danna var det klassiske angrep med mekanisert infanteri og luftstøtte man så for seg - ikke statsstøttede terrororganisasjoner. Men NATO gikk til krig mot Taliban! Det er pinlig hvor åpenlyst Kreml målretta jobber med å sabotere for demokratiet i Europa, og hvordan de hjelper nazister til makta. De gjør det for å ødelegge for sine naboer, for deres overordna strategi har alltid vært å dytte andre ned for å sikre seg selv. Kan det være et angrep på medlemsslandene hvis det går langt nok? Det er ikke tradisjon for å tenke slik. Men kan man finne på å tenke slik? Ja, det tror jeg faktisk USA kan finne på gjøre hvis de blir tilstrekkelig "bekymret over utviklingen". Jeg håper det ikke går så langt, men hvis det gjør det..? Jeg tar heller en ny storkrig enn å bli sakte kvelt av nazister fra innsiden, tror jeg. Førstnevnte har jeg i alle fall et lønnlig håp om å overleve.