View Single Post
Faktum er vel at det de taper på eventuelt økt svinn tjener de glatt inn ved sparte utgifter. Mottrekk er nevnt, men jeg tviler litt på hvor effektive de er. Vekt for eksempel: Jeg har ofte pakket noen av varene rett i sekken min, og putta resten i posen på benken. Det har aldri resultert i kontroll. Nå stjeler jeg aldri i butikker, men i prinsippet har jeg da gjort akkurat det som skulle få alarmen til å trigge? Da burde de jo sjekka meg. På coop obs har de et opplegg der du går rundt med en håndholdt scanner og pakker varene i poser i vogna. I løpet av alle disse årene har jeg blitt valgt ut til stikkontroll kontroll to ganger. I begge tilfeller sjekket de kun én av posene mine, og jeg fikk selv velge hvilken de skulle gå gjennom. Kontrollen foregikk ved å scanne varene i posen og sjekke om det dukket opp noe som ikke stod på lista. Mulighetene for å utnytte et slikt kontrollregime er mange og åpenbare. Så hvorfor funker det? Helt enkelt fordi folk flest er ærlige og det man eventuelt tjener på å stjele versus det man taper når man blir tatt - og det blir man hvis man stjeler regelmessig - ikke går opp. Naskeri er et stjerneeksempel på slik forbrytervirksomhet som ikke er lønnsom med mindre man driver så stort at man uansett blir busta ganske kjapt. Og som sagt: Det totale svinnet øke ganske mye for å konkurrere med et årsverk eller fire som spares vekk.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. juni 2021 kl. 19:34.