Tråd: QXL
View Single Post
Reklamehore
atomet's Avatar
Chubby: Jeg ser ikke helt hva det er av det jeg skrev som ikke stemmer med det du skrev? Mulig det går å misforstå det jeg skrev, men det er ihvertfall ment som at det må sendes ut minimum ETT varsel, som kan være en kombinert purring/inkassovarsel, og at det på dette klart og tydelig må stå at saken vil bli oversendt inkasso om den ikke betales innen fristen, og at gebyret på denne maks kan være 57kr (takk for korreksjonen der forresten).

Ja, de FLESTE firmaer har gode rutiner på slikt, men jeg har opplevd flere ganger selv at det har vært noe jeg har reagert på selv, og når jeg har sjekka det nærmere, så viser det seg at jeg har hatt mitt på det tørre. F.ex. en gang der jeg plutselig fikk en inkasso på en regning fra et halvt år tidligere, jeg ringte og sjekka litt med inkassobyrået, og de mente at regningen var sendt til adresse A. Litt snodig, siden den adressen tilhørte foreldrene mine, der jeg på dette tidspunktet ikke hadde bodd på 5-6 år, og de alltid ringer hvis det allikevel kommer noe til meg. Så sier de akkurat det du sier over, at det er jeg som har ansvaret for egen postgang osv, og jeg blir nødt til å gi meg foreløpig. Inntil jeg sjekker kontoutskriften min. Pengene hadde gått ut fra min konto 3 dager etter forfall. Jeg sendte over dette, og hørte aldri noe mer (litt irriterende, syns jeg jeg burde ha fått en måned gratis eller noe siden det var firmaet som hadde driti seg ut så til de grader og skapt masse ekstra bry for meg). Her ser man også at hvis jeg bare hadde gitt meg uten videre, så ville firmaet ha fått dobbelt betalt, og inkassobyrået ville ha fått penger de ikke hadde krav på.

Senere har jeg også selv brukt Intrum Justitia for å prøve å få inn noen regninger, men maken til inkompetent gjeng har jeg aldri vært borti, så det er ikke snakk om at jeg fortsetter å bruke dem. De surra så mye at jeg nå regner med at jeg aldri får inn pengene, i tillegg til at jeg faktisk betalte dem for å utføre den tjenesten.

Så, nei, jeg stoler ikke så veldig på rutinene til firmaer ang. fakturaer, inkasso osv. Passer du ikke godt på, så koster det deg raskt mye penger.