Tråd: QXL
View Single Post
Sitat av atomet
Vel, du har EN annen mulighet til å slippe de tre hundre og noe kronene.

Før man sender noe til inkasso, så MÅ det ha blitt sendt ut minst en purring, og inkassovarsel, pr post (ikke mail). Det har blitt mer og mer vanlig å gjøre dette i én regning, men da må det stå på den at det er inkassovarsel. På dette purring/inkassovarselet, så kan maks gebyr for tiden være 56kr (eller noe sånt, lurer på om det er 1/8 av et rettsgebyr).

Har du ikke fått dette varselet, så er det ikke lovlig å sende fakturaen til inkasso, og da må du i såfall si fra om dette til inkassobyrået, og si at du derfor bestrider kravet.

Kombiner det med det at du ikke hadde lov til å inngå avtalen til å begynne med, så tror jeg du bør slippe unna.
Vis hele sitatet...
Noe av det du sier er rett atomet:
Purregebyret er maks 57 kroner (den økte med en krone i januar), det er ikke lov å kreve purregebyr før det er gått 14 dager fra opprinnelig forfall. Kreditor (Qxl i dette tilfellet) er pliktig til å sende ut ett varsel om inkasso. Altså ikke to varsler (Feks betalingspåminnelse og inkassovarsel). Noen bedrifter sender derfor kun ut et inkassovarsel med purregebyr etter 14 dager da dette koster vesentlig mindre penger.

Har du ikke fått varselet så kan du alikevel bli sendt til inkasso. Debitor (kunden) er "har risikoen for egen postgang", så dersom du ikke har mottatt orginalfakturaen eller purringen, så kan fremdels du sendes til inkasso. Både faktura og purring er garantert sendt, de fleste selskaper har autmatiserte systemer for slikt. Slik som loven er lagt opp så skal man etterlyse fakturaer som ikke er kommet. Her har debitor bestillt en betalt tjeneste og derfor vil han forvente en faktura fra selskapet.

Igjen, det som bør gjøres er:
Betal hovedkravet + purregebyret, og send en innsigelse hvor du argumenterer med følgende: "Slik Lovavdelingen ser det, er imidlertid vergemålslovens regler til hinder for å belaste mindreårige med inndrivingskostnadene", jf. Vergemålsloven § 37. Dermed mener jeg at du skal slippe å betale for innkrevningskostnadene.
Se nederste avsnitt

Faen, jeg burde tatt meg betalt for dette.
Sist endret av Chubby; 27. juli 2008 kl. 16:05.