View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Du har sett Brennpunktdokumentar, ja
Den var dustete grunn og polariserende, så jeg forstår godt at du kom til denne konklusjonen etter å ha sett den. Nei, jeg tror ikke feminisme er utdatert, men mulig Bonde Tusvik er det.
Vis hele sitatet...
Syns den var bra og saklig jeg. Brennpunktdokumentaren tok opp problemer med urettferdighet mot menn i Norge uten å bagatellisere eller gjøre narr av kvinners problemer. En annen ting: å kritisere informasjon som strider med ditt verdenssyn for å være "polariserende" og for å skape avstand slik mange på venstresiden gjør når de møter motbakke, det er intellektuell latskap.

Sitat av *pi Vis innlegg
Akkurat når det gjelder kjønnsforskjeller i skolen, så er det klart et likestillingsproblem, men det er neppe knyttet til at feminismen har gått for langt. Det har vært sånn lenge. Det er et større problem nå, med færre og færre jobber som ikke krever utdanning. Men ulike forventninger og krav til kjønnene i skolen er helt klart et problem, og noe både drop out -guttene og de flinke pikene som får angst og depresjontaper på. Ingen er vinnrre i det systemet der. Jeg synes St.berg sin konklusjon og hele diskusjonen i etterkant er skivebom. Alt handler om hvordan presse de "umodne" bedre inn i formen i stedet for å faktisk endre på formen så den passer et mangfold av unger.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg i at skolen tar alt for lite hensyn til barn som ikke er helt A4, men jeg vil også påstå at feminismen er gått for langt når jenter først blir vurdert mindre kritisk av lærere på ungdomsskolen, deretter får de kjønnspoeng for å slippe lettere inn på en lang rekke attraktive studier og til slutt blir de kvotert inn i lederstillinger. Jeg fatter ikke hvordan du ikke ser at mye av systemet er rigga i kvinners favør i 2019.
Sitat av *pi Vis innlegg
Når det gjelder vurdering i skolen, er hovedpoenget med det å vise eleven hvordan h*n kan jobbe videre. Det kan ikke være anonymt, man må se arbeidet i en sammenheng og helst ha en dialog. MEN det kan være uten karakter! Karakterer bare ødelegger for læringseffekten av vurderingen. Sluttvurdering kunne man godt overlatt til anonym eksamen. Mye hadde vært bedre i skolen uten, eller i alle fall med mye mindre bruk av, karakterer.

Måling har en relativt fremtredende plass i skolesystemet, for å si det forsiktig. Problemet er at det er mye som ikke kan tallfestes, og det blir oversett i et slikt regime.
Vis hele sitatet...
Er ikke hovedpoenget med vurdering i skolen å filtrere ut de smarteste slik at de kan velge og vrake i studier og senere yte sitt fulle potensial på krevende arbeidsplasser, mens de mindre smarte må konkurrere om mindre attraktive studier og yrkesvalg?

Dette er jo på en måte en måte det samme du sa; å vise eleven hvordan han eller hun kan jobbe videre. Men jeg forstår ikke hvorfor ikke mye av vurderingsarbeidet kan gjøres anonymt? Jeg forstår heller ikke hvordan man kan vurdere enkeltelevers potensiale opp mot hverandre i et gigantisk system uten bruk av karakter. Det er godt mulig at dette lar seg gjøre, men det må smartere hoder enn mitt finne ut av. Jeg er forsåvidt også enig i at skolen kunne vært bedre med mindre bruk av karakter. Mer målrettet arbeid og færre men større og anonymt vurderte prøver kunne vært en god begynnelse.


Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jeg veldig enig i, og i tillegg tror jeg vi må innse at det ofte er de samme strukturene som ligger til grunn for både menn og kvinners problemer. De rettighetene menn har fått for eksempel når det gjelder familie og barn har kommet på grunn av feminismen, ikke på tross av den. Vi er definitivt ikke i mål, men svaret er ikke mindre feminisme men gjerne mindre kjønnskamp, som den dokumentaren presenterte det som.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at feminismen har gjort en del bra for menns rettigheter som fedre, men de siste årene har det stagnert i mine øyne. Det diskuteres mye om pappaperm men svært lite om fars rettigheter til samvær med barna sine etter skillsmisser og - hvordan mødre lett kan flytte til andre siden av landet uten å diskutere dette med far og på effektivt vis gjøre det umulig for han å få treffe ungene sine i hverdagen. Dette er en langt mer alvorlig og viktig problemstilling enn å diskutere om fedre får 4 eller 8 uker pappaperm!

Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan du godt si, men det har stort sett vært kvinnenes kamp for rettigheter som har drevet frem likestillingen vi har oppnådd. Og den har kommet menn også til gode. Det gav mening å kalle det feminisme i den konteksten, men vi kan sikkert diskutere hvor godt det ordet passer nå. I alle fall i global sammenheng mener jeg det gir mening å bruke ordet for å synliggjøre at det er et skjevt forhold. Jeg kaller meg selv feminist, men ser hvordan det kan misforstås og opplever ofte å bli tatt til inntekt for en del holdninger jeg ikke har.
Vis hele sitatet...
Jeg vil faktisk påstå at ordet feminisme ikke passer lenger, ihvertfall ikke når vi diskuterer likestilling i Norge. Det bidrar til polarisering og å skape avstand, hehehehe.

Neida, men helt seriøst, jeg mener faktisk at ordet feminisme har utspilt sin rolle her i landet. Det har utspilt sin rolle. Det har gått ut på dato. Kvinnekampen er i stor grad vunnet i Norge. Dere har fått kjempet til dere stemmerett, lik lønn og svært mye makt både i næringslivet, politikk, journalistikk og media. Jeg er ikke ute etter å ta noe av dette fra dere (utenom kjønnskvotering) men når dere har oppnådd så mye og likevel presterer å marsjere i kvinnetog i Mars og spre løgnen om at dere arbeider gratis fra midten av oktober til nyttår pga. dere får betalt mindre enn menn for samme arbeid, da blir det for dumt as. Hadde feminister holdt seg til fakta og kun tatt opp reelle temaer som hvordan regjeringen forsøkte å stramme inn abortloven for å tilfredstille KrF, eller hvordan typisk kvinnedominerte yrker i det offentlige er grovt underbetalt, da ville dere hatt min fulle respekt! Men slik er det dessverre ikke. Feminismens rykte er blitt ødelagt av en gjeng høylytte idioter som kun skal ha mer makt og spenn og rettigheter og driter i hva som skjer med de mennene som blir diskriminert av kjønnskvotering.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg mener altså ikke at menn i seg selv er undertrykkende nødvendigvis, men de underliggende strukturene er undertrykkende. Til dels for begge kjønn, men på verdensbasis klart mest for kvinner. Det at kvinner er undertrykket gir sekundære negative effekter for både menn og kvinner, så det er ikke egentlig noen vinnere her på gruppenivå.
Vis hele sitatet...
De underliggende strukturene er undertrykkende? Snakker du om kapitalisme nå eller?

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er en ufyselig hersketeknikk, identisk til mye av det kvinner som uttaler seg møter hele tiden. Ved å stadig fremstille det å snakke om problemer som umandig, forsterker hun i tillegg de samme destruktive kjønnsrollene som resten av oss prøver å bli kvitt. At hun skal presenteres som målbærer for feminismen, er et godt eksempel på at målet her var å vise motsetningene, ikke å gå konstruktivt inn i problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Hele dama er ufyselig, lol. Tusvik har rett da, menn som diskuterer diskriminering mot menn fremstår som sytete og usexy. Det er likevel en jævlig banal og usjarmerende påstand å komme med på TV.

Sitat av *pi Vis innlegg
Dette er nå min mening, andre fikk sikkert noe annet ut av programmet. Men ts sitt innlegg her tyder jo på at det det bidro til å sette partene opp mot hverandre.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke imot kvinners rettigheter, jeg er imot feminisme som går på bekostning av menn. Det er en viktig forskjell!

Sitat av Cheeze Vis innlegg
Sett mer og mer feminist / Anti SJW opplegg rundt på norske fora den siste tiden. Hva er greia egentlig? Blir folk virkelig så plaget av en liten gruppe mennesker som man er borti nesten ekslusivt på internett?

Spør den gjennomsnittlige feministen om de
"ønsker å ta hevn på dagens hvite og priviligerte menn for den urett som er blitt begått mot deres bestemødre og oldemødre."
Tviler litt på det.
Vis hele sitatet...
Du vil bli overrasket over hvor mye enkelte selvutnevnte feminister godter seg over hvordan rike, hvite menn får svi i media om dagen... jeg jobber i helsevesenet på en arbeidsplass med ca 70% kvinner, og flere av disse mener helt oppriktig at menn fortjener å bli diskriminert litt pga. hvor priviligerte vi har vært frem til nå.

Kollegene mine er kanskje ikke gjennomsnittlige feminister, I guess



Sitat av Cheeze Vis innlegg
Det er ikke så mange feminister som prøver å krenke rettighetene til menn, de fleste er normale folk med et håp om et bedre liv for de neste generasjonene med kvinner.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du har rett dude. Men personlig har jeg inntrykk av at de fleste fornuftige folk pleier å si at de er for likestilling men ikke nødvendigvis feminister (eller mannsaktivister). I 2014 var det kun drøyt 20% av norske kvinner og under 5% av norske menn som kalte seg feminister.
Sist endret av SkurtNilsen; 11. mai 2019 kl. 11:44.