View Single Post
Har nylig fått installert ny løsning til Altibox (Lyse) med FMG hjemmesentral, og har et par spørsmål vedr DMZ-host og egen router.

Har fra tidligere anskaffet meg en Linksys LRT214 da jeg hadde behov for å sette opp et VLAN for utleiedel i boligen. Ettersom vi nå (foreløpig) ikke kan sette FMG i bromodus, har jeg inntill videre gitt LRT214'en en statisk ip 192.168.10.2 og definert denne i DMZ-host på FMG slik at jeg selv kan styre port-forwarding (og da ikke bry meg om FMG'en).

Vil dette være en "dårlig" løsning, og er det evt. noe rundt DMZ-host jeg bør være obs på i dette tilfellet?
Vet at dette gjerne er litt off-topic i forhold til det de senere diskusjoner omhandler, hvor man ønsker å ignorere FMG'en helt og styre skuta helt selv mht. til både Tv OG Internett.

I mitt tilfelle lar jeg mao. FMG'en håndtere TV-dekoderene direkte, mens alle andre klienter (kablet, trådløst) håndteres via LRT214 (og annet tilbehør som switcher, accesspunkt etc)

Kan jo også nevne at FMG'en har trengt 2 resettinger i løpet av 2 uker nå, men er usikker på om hvorvidt dette skyldes oppsettet jeg nå har skissert. Eneste jeg kunne forestille meg var en eventuell konflikt med tildelt ip for LRT214-routeren (192.168.10.2), men denne ligger jo utforbi FMG'ens ip-range for DHCP (192.168.10.100-192.168.10.199)