View Single Post
Sitat av Andyplays Vis innlegg
Har prøvd å skissere den løsningen jeg ønsker meg med Altibox - Asus AC68. Fint om noen har innspill til hvordan jeg kunne fått dette til å funke.

Skisse:

https://imma.gr/67747xfcf83 (Klarte ikke få det til å komme opp som bilde)
Vis hele sitatet...
Bruk en switch før asus routeren, fra media converter.
Switchen må støtte vlan. Trunk inn VLAN 101 og 102 tagged.
Ta ut vlan 102 untagged til inet fra en port, inn på wan til asus routeren, ta bort vlan tag fra asus routern (kjør den i normal modus).

101 videre til tv på aktuelle porter på switchene i de forskjellige rommene som skal brukes til tv porter. inet fra router kan du jo bare kjøre på vlan1 (standard untagged) fra asus routerens ene lan port.

Ta ut det du vil videre til de andre switchene dine i forskjellige rom (regner med disse også støtter vlan).

f.eks

Sitat av atg Vis innlegg
Jeg har FMG Sentralen, men har brukt en egen Mikrotik router til internett og TV(gammel tv løsning, der du bridger vlan101 til TV-dekoder og ikke trenger IGMP proxy) de 4-5 siste årene.

Jeg testet vlan 90, 91 og 92. Jeg mottar ingen ip-adresser på disse vlan'ene(Lyse Altibox, Rogaland). Til info har jeg spoofet mac-adr fra FMG sentral og dette fungerer ettersom jeg for IP-adresser på vlan101 og 100. Takker for tips greddost, men dette fungerte dessverre ikke for meg
Vis hele sitatet...
Det blir spennende å se hvordan dette blir da, jeg har akkurat fått fmg-sentral selv, venter på sfp for å teste selv med eget utstyr.

Jeg så iallefall på montørens skjerm (han logget inn så jeg kunne se det han kunne se av log i systemet), at det var 90,91,92 som var brukt.

Jeg så MTU setting osv... Han sa det var nye vlan for alle med ny sentral her i Trondheim. Jeg har ikke selv fått testet, venter som sagt på sfp-fiber-modul.

Foreløpig kjører FMG i bridge enn så lenge her hos oss... Sentralen henter jo config når den er ny, så det kan godt være forskjeller fra leverandør til leverandør.

Har forøvrig hørt før, at altibox brukte VLAN 104 til management, altså å styre sentralene til folk i f.eks bridge mode fra hjemmesiden deres...
Sist endret av greddost; 29. juli 2017 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.