View Single Post
Jeg fikk den nye Altibox FMG sentralen, men har brukt egen router(Mikrotik) og SFP direkte mot Altibox, noe som har fungert utmerket både for TV og internett.
Men denne uken fikk jeg den nye TV løsningen fra Lyse Altibox. Jeg fikk beskjed fra en tekniker at for at den nye TV-Løsningen\dekoderen deres skal virke må FMG sentralen brukes og den kan ikke stå i bridge-mode. Jeg antar dette er på grunn av at den nye TV-dekodere både skal ha tilgang multicast strømmene(tv-kanalene) som ligger på VLAN101 og Internett som ligger på VLAN102 og jeg antar videre at FMG Sentralen løser dette med å bruke IGMP Proxy. Se skisse:



Jeg har gjort følgende i mitt oppsett på Mikrotik routeren, som jeg mener er rett, men har ikke kommet videre:
1: Opprettet vlan100, 101, 102 på den eksterne porten som går mot Altibox, spoofet mac adressen fra FMG sentralen til denne fysiske porten. Dette virker, for jeg for IP addresser tildelt i de 3 vlanene.
2: Internett delen fungerer (VLAN102 får ekstern ip-adresse, som jeg igjen NAT’er til mitt interne 192.168.x.x nettverk. TV dekoderen kommer også på nett her, men uten TV kanaler.
3: Multicast Proxy er opprettet på Mikrotik routeren min, upstream interface er vlan101. Og jeg har tillat UDP og IGMP trafikk på dette interfacet.

Men TV virker fremdeles ikke. Jeg tror du er inne på noe mroek med hvilke pakker fra dekoderen som skal routes mot hvilket av nettene (vlan101 vs vlan102). Per i dag antar jeg alt går mot vlan102 og derfor får ikke TV dekoderen klarer å motta TV.

Jeg tror dette kan løses med å bruke DHCP Option's(eksempelvis dhcp option 121) som overfører rutene med dhcp pakken, men det beste her hadde vært å funnet ut hva Altibox selv bruker i sin FMG sentral. Noen som har tips her?

Altibox vil i slutten av august ha en lansering av pakker(TV\Internett\Poengsystem). Jeg antar den nye TV løsningen(som også støtter 4k) vil for fullt bli rullet ut etter dette og dette problemet vil øke for oss som bruker 3.parts router utstyr.
Sist endret av atg; 29. juli 2017 kl. 11:21.