View Single Post
Sitat av merk Vis innlegg
Ja jeg vet hva jeg snakker om og dette var bare 1. eksempel på hva personer som er "psykisk syk" kan gjøre jeg sa aldri at alle pedofile har samme sykdom eller er psykisk syk i det hele tatt det var det du som sa. Jeg sa heller ikke at alle som har gjort samme straffbare handlig skal få samme straff. Men kun de som ikke kan behandles.
Vis hele sitatet...
Du beskrev psykopati, og så skrev du "det er disse som begår overgrep mot barn" etc, så det var vel rimelig å anta at du mente det var hovedgrunnen til at folk begår slike gjerninger.

Sitat av merk Vis innlegg
Viss du leser om sosiopat, psykopat, antisosial/dyssosial personlighetsfostyrrelser, narsissisme og covert narsissisme. Vil du forstå at slike personer skader samfunnet og mennesker på et ekstremt nivå. Og de er nesten umulig og behandle og de vil veldig ofte ikke ha behandling.
Vis hele sitatet...
Takk, jeg har lest temmelig mye psykologi og også truffet ganske mange med disse diagnosene, inkludert mange overgripere og andre kriminelle. Det er langt fra mitt inntrykk at den typiske overgrepsdømte passer inn i den beskrivelsen du har av en psykopat. De kan ha mangelfullt utviklet empati, men er sjelden den kyniske, beregnende og intelligente sadisten du beskriver. Tvert imot gjør ofte mangelen på kognitive og emosjonelle ressurser at de ikke er i stand til å knytte meningsfull kontakt med andre voksne, og ofte har de svært dårlig erfaring med voksne fra egen barndom. Det finnes selvsagt et stort spekter av ulike personligheter også her, med det du beskriver er ikke typisk etter min erfaring.

Hvis du leser litt mer om de diagnosene du selv lister opp, så er det langt fra noen automatikk i at de begår grov kriminalitet. De kan selvsagt gjøre mye emosjonell skade på folk rundt seg likevel. Skal de likevel til øya da? Hva med psykopater som er doplangere og tyver, det er mange av dem i de kategoriene også. Er denne helt spesielle straffen knyttet til handlingen eller diagnosen?

Sitat av merk Vis innlegg
Jeg har heller aldri sagt at noen skal henrettes. Jeg sa at de som ikke kan behandles og som lever av å "skade" andre i samfunnet gjentatte ganger. Kan leve på en avsperret øy med likesinnede.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, men det var nå det tråden handlet om. Du mener likevel de på en eller annen måte skal unntas den rettsbehandlingen resten av befolkningen har krav på (skjønt jeg ikke helt forstår hva det går ut på etter de siste beskrivelsene dine).

Sitat av merk Vis innlegg
De kan få den fineste øyen i verden å beste helsevesenet har å tilby de kan få den beste maten, hvilket jobber de vil ha, sitt eget samfunn få alle ting de vil ha. De kan få allt det man trenger for å ha det fint. De kan fiske og jakte spille fotball.

(... )

Jeg ser heller ikke på det som en løsning å sperre folk inne i mange år får å slippe de ut igjen. Eller sperre de inne resten av livet. De kan få en siste sjangse på øyen og gjerne ha et eget rettsystem der.
Vis hele sitatet...
De kan ikke settes i fengsel på livstid, men de kan få sitte på en luksusøy på livstid? Hva er forskjellen, bortsett fra at øya er mye finere enn et fengsel?

Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Du skriver at pedofile er "tilnærmet umulig å behandle", så da er det jo litt spesielt at du i tillegg skriver at man ikke burde henrette folk som kan forandre seg, når de ikke kan det. Jeg mener at mennesker som er en svært stor trussel for samfunnet må "lukes" bort.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at vi har ikke rett til å avskrive mennesker som uforanderlige og håpløse tilfeller, og dermed uten livets rett. At en stor prosent av dem aldri vil endre adferd er jeg klar over, og pedofile overgripere har skummelt høy gjentakelsesfare og lav behandlingsnytte. Men vi har ikke som samfunn moralsk rett til å avskrive dem som verdiløse individer vi kan kvitte oss med. Omgivelsene må beskyttes fra dem, men som samfunn har vi et ansvar for dem som vi ikke kan fraskrive oss, selv om det er mest behagelig for oss å tenke på dem som umenneskelige monstre. Men det er det ingen mennesker som er.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er mulig jeg er elitistisk her, men jeg har faktisk aldri møtt en tilhenger av dødsstraff og tortur som har vært særlig flink til å tenke abstrakt eller har besittet god samfunnsfaglig og historisk forståelse. De har gjerne et overforenklet, og dermed fullstendig feilaktig, bilde av hvordan samfunnet, rettsvesenet og andre mennesker fungerer. Derfor forfekter de også enkle, opplagte og usiviliserte løsninger, rett og slett fordi det er der de mentalt befinner seg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har rett i det til en viss grad, men jeg ser også ellers oppegående, siviliserte folk som plutselig forfekter gammeltestamentlig logikk med en gang man snakker om grove forbrytelser, særlig seksuelle og særlig mot barn. Jeg har tenkt en del på det, og lurer på om det ligger en slags feighet i det, en uvilje mot å forholde seg til visse deler av menneskelig psyke. Det er en måte å distansere seg fra disse personene på, å fortelle seg selv av de er noe helt annet enn dem, en annen art nesten. De er monster, og fortjener ingen empati eller forståelse. Men det er ikke slik at onde handlinger blir utført av onde mennesker. Mennesker med mange gode egenskaper kan gjøre ufattelig onde ting, og det er vanvittig mye som kan gå galt i et menneskeliv. Det ubehagelige faktum er at også de aller verste forbrytelser blir utført av mennesker vi har det meste til felles med.
Sist endret av entropi; 20. september 2016 kl. 19:24.