View Single Post
Sitat av Alge Vis innlegg
Ok, nytt spørsmål:
Det må vell være lov og ha kniven i lomma vist den er under "transport"?
Vist jeg skal ha den med meg opp til en kamerat, har den i lomma når jeg går på veg opp dit jeg skal?

Så for og lage et scenario da:
Jeg har kniven i lomma og blir stoppet av politiet og blir ransaket, politiet finner kniven, og jeg sier jeg har den på meg for jeg skal ha den med meg til en kamerat. (Jeg går, ikke kjører)
Politiet kan jo da ikke ta kniven i fra meg, selv om de ikke tror på meg? Eller lurer på hvorfor jeg skal ha den med meg.
Det må jo være lov til å ta med seg kniven fra A til B?
Jeg har jo lov til og fly rundt med kniv så mye jeg vill innendørs ikke sant. Man kan jo spekulere i hva jeg skal med kniven hos min kamerat, men jeg føler ikke jeg trenger noe mer grunn enn at jeg faktisk har lyst til ha den hos kameraten min eller vise den til han. Eller tar jeg helt feil?

(Dette er egentlig for å sette det helt på spissen, men hvor går grensa liksom, kan politiet bestemme hva de mener er grunn nok til og ha kniv på seg?)
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at om du tenker litt over konsekvensen av hva det vil innebære, dersom politiet var nødt til å godta din forklaring på hvorfor du går med kniv, så har du svaret.
Om det ikke skulle være så selvsagt som det burde være, så er politiet i nevnte situasjon nødt til å gjøre en vurdering. Dersom du er en kjenning av politiet og/eller de av en eller annen grunn mistenker at du skal bruke kniven for å skade deg selv eller andre, så har de ikke bare lov til å ta kniven fra deg, de er pliktig til å gjøre det.

Se for deg en nyhetssak: En person ble i dag pågrepet etter å ha gått amok med kniv på nærbutikken. Personen ble tidligere på dagen stoppet av politiet og bar da en kniv, men politiet lot personen beholde kniven, da personen bare hadde med seg kniven for å vise den til en venn. Politibetjenten som hadde stoppet gjerningsmannen tidligere på dagen, forklarer at personen oppførte seg mistenkelig, men kunne ikke gjøre noe, da personen hadde en forklaring på hvorfor vedkommende bar kniv.

Bare oppspinn, men et mulig scenario dersom politiet var nødt til å godta en hvilken som helst forklaring.

Om du derimot blir stoppet av politiet i bil, med bilen full av fiskeutstyr og kniv, i det du er på vei til kameraten din for å plukke han opp, for så å dra på fisketur. Da skal du ikke se bort i fra at du ville kunne kjøre avgårde med både 1 og 2 kniver i bilen.

Med andre ord, så vil tid og sted kunne ha stor innvirkning på hvordan politiet reagerer på at du går med kniv, og hva politiet velger å gjøre er avhengig av flere ting, men i utgangspunktet skal man ikke gå rundt med våpen.
Unntaket er:
Sitat av Lovdata
Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.
Vis hele sitatet...