View Single Post
Siterer fra lovdata "På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse" kilde: http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§189 Mao det er ikke noe fasitsvar på lengde av knivblad. Men er jo egentlig ganske så logisk hvilken kniv som ikke passer å ha med på offentlige steder.

Til 4xPer: Den kniven jeg har er linket til på innlegget mitt. Har aldri blitt stoppet av politiet og ransaket av dem, men jeg tolker det som OK å ha den kniven på seg da jeg kan ta den med meg på innenlands og utenlands reiser på fly. Som nevnt har vektere stusset litt over den et par ganger, men de har aldri tatt den fra meg. En faktor kan være at den er på et nøkkelknipe og ergo fremstår som "uskyldig" blant nøkler.
Kan jo være de bare er innkompetente, men jeg reiser en god del så jeg anntar at kniven er "innafor" (er jo en grense for mengden innkompetente mennesker).

Når det kommer til multiverktøy så kan politiet ta den fra deg og gi deg bot, men jeg tror de for det meste bruker skjønn og driter i den, eller bare gir deg en advarsel. Alt utifra kontekst. Men dette er bare ren spekulasjon basert på anekdoter.