View Single Post
Prøvde å se gjennom disse kildene (det var veldig mye å lese - så ikke fått lest alt enda), men det jeg sitter igjen med er at disse egentlig tar for seg hva som skjer når du kommer tilbake til jorda etter å ha vært i verdensrommet. (og akkurat det finnes det mye forskning på), det snakker ikke noe særlig om langtidseffekten av lav gravitasjon. Og vi vet fint at folk kan leve et år i verdensrommet uten at det blir problemer - men hva med å lese 50 år i verdensrommet eller på en annen planet? De snakker ikke om dette. Noe blir nevnt i en bisetning, hvor de sier "kanskje det hadde gått greit om du aldri skulle tilbake". Og når man snakker om forskning betyr "kanskje" at man absolutt ikke vet.

Mange av tingene som er nevnt er jo ting som er greit - kroppen blir svakere om den ikke er påvirket av gravitasjon. Det er jo ganske lett å forstå for de fleste. Om detter hva du legger i å "venne seg til mars", så kan jeg gå med på det. Dåg skulle du vist til kilder med en gang når du var så bastant i påstanden (altså husk det til neste gang). Men jeg vil ikke si at noe av dette viser hvordan kroppen vår ville fungert over lengre tid under gravitasjon lignende den på mars.