View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Men du har enda ikke vist til forskning, kun til en random side om helse som kom med påstander som de ikke backet opp på noen måte. Man trenger noen gode og relevante kilder. Det kan godt være forskningen sier dette - men jeg finner ingen forskning som forklarer hvordan langstidsvirkningene av lav gravitasjon ville vært på oss som mennesker.

Man må og ta hensyn til at man gjerne også har tilpasset seg jordens gravitasjon gjennom evolusjon - og ikke bare mens man lever. Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte om det er en realitet - om kroppen vår har utviklet egenskaper som fungerer best ved en bestemt gravitasjon. Det er og derfor man må stille spørsmål rundt hvordan kroppen ville fungert ved vesentlig lavere gravitasjon.

F.eks. om man tar for seg wikipedia altså virker det som det er en misstanke om at kroppen kan ta skade av å være i områder med liten gravitet.

Jeg står fortsatt mye på det at du bare må være forsiktig med å komme med tall du bare tar ut av lufta og påstå at ting er et medisinsk faktum uten å faktisk backe opp disse påstandene med kilder (og da helst direkte til forskning med en hvis kvalitet eller andrehånds kilder med gode referanser). Å bare komme med påstander man ikke kan backe opp er med på å skape situasjoner hvor folk sprer kunskap som gjerne er feil - og folk som ikke er kildekritiske vil tro på dette og spre feilinformasjonen videre.

TL,DR: Jeg ville bare bemerke at du måtte være mer forsiktig med å komme med påstander på ting uten å kunne backe de opp med gode kilder på det du påstår. Enkel "logikk" holder veldig ofte ikke på mer avanserte spørsmål.
Vis hele sitatet...
Hvilke kilder er det du trenger? personlig erfaringer fra noen som har vært på mars? Ja vi vet ikke eksakt noe om hvordan det er å være på mars, men fra kroppensfunksjoner kan vi vite at det er mulig å befinne seg på en gravitasjonsfri romstasjon i 7 måneder, altså noe som tilsier at våre vitale organer faktisk fungerer med mindre gravitasjon... Langtidseffekter og spørsmål som har blit stilt er ting som er urellevante til å overleve, men relevante til videre utvikling som gene manipulering for neste generasjoner, mulighet for fødsel osv.
Gjennom å ha søkt rundt på google har jeg funnet en rekke forskjellige fun som tilsier at kroppen vår fungerer som normalt uavhengig av gravitasjon, faktorer som endres er benskjørhet, muskel svekkelse osv.... grunnen til f.eks. øyesvekkelse er fordi øynene bruker muskler til å justere seg, i et gravitasjonsfritt miljø vil det bety at dersom man ser på et objekt i 3 timer, så bruker ikke kroppen noe muskler på å holde øye ditt der i 3 timer.... men i gravitasjonsfelt vil øye konstant bruke muskler på å holde øye ditt fokusert...
altså, med mindre muskel bruk på romstasjonene vil fokusering i øyet bli dårligere, enkelt fordi man bruker mindre muskler...
Det er noen beviste punkter som gir forståelse for dårlige effekter også, som svekker imunsystem, mindre røde blodceller osv. men ikke livstruende effekter.


Les gjennom disse og søk litt rundt på google osv. det er snakk om praktisk forståelse av kroppen og hvor leneg folk har vært i space og kommet tilbake og overlevd...

http://science.nasa.gov/science-news...01/ast02aug_1/
http://en.wikipedia.org/wiki/Effect_...the_human_body
http://en.wikipedia.org/wiki/Valeri_Polyakov