View Single Post
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Grunnen til at dette er fysisk mulig for kroppen er simpelten fordi kroppen ikke må styrkes, men vekkes....
Når personene ankommer Mars vil styrken tilsvare en dobbling av styrken på Jorden.
Problemet ankommer på tilbakereisen, dersom du ville gå tilbake I jordens gravitasjonsfelt må du regne me å bli smadret i tusen pga. benskjørhet osv.
Hovedårsaken til at man kan være i romstasjonen kun 6-7 måneder er fordi de skal tilbake til Jorden, og forskjellen fra null gravitasjon og jordens gravitasjon er såpass stor. La oss putte det som dette... om du drar til mars kan du være i vektløs tilstand i 3 ganger så lang tid som det du ville vært i på romstasjonen fordi gravitasjonen på mars er 1/3 av Jordens.
Vis hele sitatet...
Vil bare bemerke at denne matematikken din her må folk virkelig ta med en klype salt med mindre du kommer med kilder. Det kan med første øyekast virke logisk - men det er absolutt ingenting som sier det må være sant. Det at du drar det faktum at med 1/3 av jordens tyngdekraft så kan du være 3 ganger så lenge der enn i en romstasjon er jo rett og slett bare å ta tall rett ut av lufta.

På romstasjoner er man vektløs, dette tilsvarer altså 1/∞ av jordens tyngrekraft. (eller i praksis er det mikrogravitasjon, men den er så liten at vi velger å se bort i fra den).

På mars er gravitasjonen cirka 1/3 av jordens gravitasjon. Så om jeg skal kjøre samme type logikk som du gjorde så kan jeg si at siden gravitasjonen på mars er ∞ ganger sterkere enn i romstasjonen så kan jeg være der uendelig mye lenger uten å bli påvirket. De fleste vil vel se at dette ikke gir mening.

Akkurat nå er det ikke helt bestemt hvordan gravitasjonen på mars vil påvirke kroppen vår, og hvor vidt det vil være skadelig for oss å bo på mars over lenger tid. Dette er noe som må forskes mer på før de kan begynne å kolonisere planeten.