View Single Post
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Selvsagt kan vi som individer gjøre ting for å påvirke positivt. Men vi er ett veldig lite land. Forandring må skje i India og Kina også. Er enig med Tvi||ing over her i hans/hennes poenger.

Jorda vil riste av seg menneskeflokken som den har gjort flere ganger før(da tenker jeg på utryddelse i forskjellige former)

Jeg tror desverre grådighet står sterkere enn overlevelse i mennesket. Så jeg har liten tro på at utviklinga snur. Det vil bli verre og verre med unormalt kraftig vær osv. Det ligger også an til kraftig avskoging av amazonas ogdet vil nok ha noen konsekvenser det også.

Det er bra om folk får ned kjøttforbruket sitt for deres egen del. Men jeg tror det er så lite sammenlignet med klimaavtrykket kineserne skaper at det er feil ende å starte i. Selv om mange her har veldi høyt forbruk og høye forventninger
Vis hele sitatet...
Det er liten tvil om at både kina og india har store klimautfordringer. Men da er det også viktig å anerkjenne de som faktisk skjer i kina på den fronten. Det er en massiv nedbygging av kullkraft. Til tross for at mange tror det er motsatt, så reduserer kina bruken av kullkraft. Sol, vind og vannkraft øker. Og markant også de siste årene spesielt. Det enorme trippel elvedeltaet som kina demmet opp har 7-8 hjelpedammer. Solkraft blir stadig viktigere og produserer stadig mer. Vindkraft øker. Og ingen land i verden har satset tyngre på elektriske kjøretøy enn kina. Ikke bare sykler, mopeder, motorsykler og biler. Men elektriske busser, lastebiler, varebiler, og anleggskjøretøy.

Grunnet folketallet så vil selvsagt alle endringer som gjøres i Kina få store innvirkninger på utslippet. Men kina satser virkelig på bærekraftig energi. Bærekraftig transport og jobber akkurat nå hardest av alle i verden for å løse sine klimautfordringer. Det står det respekt av. Og som følge av denne politiske satsningen så er også kineserne langt fremme inidustrielt/teknologisk på bærekraftig energi. Med faststoff batterier i serieproduksjon. Først i verden faktisk. Stadig mer av solceller produseres i Kina. Og de bruker også selv stadig mer av solkraft.

Å redusere kjøttforbruket handler jo ikke kun om egen helse. Det handler også om den globale kjøttproduksjonen og etterspørselen. Produksjon av slaktedyr er energi intensivt kontra produksjon av grønnsaker. Dyrehold bidrar jo også med økt forbruk av kjemikalier, avgasser og det vil dermed få en direkte innvirkning på globale utslippstall om etterspørselen etter kjøtt synker. Vi kan ikke forlange at alle andre skal snu først. Vi må alle gjøre litt. Og det var det som var tanken bak den første posten min. Får å få dramatisk reduksjon i global utslipp så trenger ikke hver eneste av oss å bli ekstreme eller legge ned en innsats vi kun klarer å gjennomføre i en veldig kort periode. Det holder at vi starter smått. At vi begynner med de helt enkle tingene som hver enkelt av oss faktisk kan endre uten at vi får dårligere livskvalitet. Vi må starte med oss selv også kan vi oppfordre de rundt oss etterpå.