View Single Post
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hadde muligens fungert med analoge signaler som PWM, eneste som kunne ha skjedd da er at lyset hadde vært sterkere enn det skulle ha vært. Men siden du bruker WS2811 og WS2812, så er disse adresserbare, noe som vil si at du må bruke digitale signaler, og uten å få korrekt adresse så vil ikke det fungere i det store å hele. Se litt på det som at to stk skal skrive to forskjellige adresser på samme konvolutt opp på hverandre, postbudet vil for det første ha store problemer med å lese adressen og gitt at han klarer det så vet han ikke hvilken av de to adressene som er korrekte leveringsstedet.



Det burde jo ikke være noe problem å få Arduinoen til å fungere som en DMX enhet over Ethernet slik ESP8266en gjør. Her er tekniske spesifikasjoner for ESP og her er DMX512 protokollen. Eneste som trengs er litt grunnleggende programmerings kunnskaper i C eller C++.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ta en nærmere titt på det du nevner, men ang 2 signaler så er det kun fordi det kan bli kluss mtp adresseringen om det kommer 2 signaler på likt dere ikke anbefaler den løsningen?

Det vil forsåvidt ikke være problem siden ingen av signalkildene vil sende signaler samtidig.

Om jeg feks har grønt lys på alle LED stripene i huset og finner ut at jeg skal starte ett lys show så vil jeg via script i Domoticz gi beskjed til arduino-ene at de skal skru seg av og tømme verdiene med "FastLED.clear();" så vil ESP-ene begynne å sende signaler noen sekunder etterpå.

Så det er kun om det skjer noe galt at begge kildene kan komme til å sende signal samtidig, og så lenge dette ikke er skadelig for LED-ene så er det ikke noe problem.
Men det er kjedelig å sette dette opp og så oppdage etter 2 mnd at alle LED stripene ryker, har totalt rundt 2000 LED om man inkluderer julelysene så det blir jo noen kroner om de ryker.

Så selv om "less is more" så tar en ESP såpass liten plass og jeg får de inn på samme kretskort som arduinoen med delt strømforsyning.

Og om jeg skal bruke en arduino som DMX kontroller så vil jeg uansett måtte bruke en ESP som Wifi shield til arduinoen slik at hardware oppsettet blir helt likt bare med 1 signalkilde og ikke 2.

Men jeg kobler opp en test så ser jeg hvordan det går, takk for tips og svar!