View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er enig i noe av dette. Å kalle folk idioter og beskylde dem for å være egoistiske er ikke en bra måte å overtale folk på. Når folk sier rett ut at de driter i om folk de ikke kjenner dør, så synes jeg imidlertid det er helt ok å påpeke at det er egoistisk.
Helt klart et utsagn som kan oppfattes egoistisk og unødvendig sådan. Hadde folk tenkt mere på hvordan man ordla seg i slike sammenhenger hadde nok de fleste vært enig. Jeg tror ikke folk driter i om andre dør, men det er nok vanskeligere for noen å relatere seg til slike hendelser når man ikke blir påvirket direkte.

Sånn ellers så tror jeg de fleste av vaksinenekterne ikke er egoistiske, men redde. Og når man er redd, da trenger man informasjon. Ikke patos og følelsesargumenter, men ordentlig informasjon. Jeg vet ikke hva du mener med "hull". Hvis du mener det er usikkerhet knyttet til virkningen av vaksinen og langtidseffekter av sykdommen, så er alle enig i det. Helt klart stor usikkerhet rundt dette, og når myndighetene gir uklare signaler, så blir usikkerheten større. Som feks har de vel enda ikke svart for seg hvorfor vaksinene holdes tilbake, og tar mye lengre tid enn først lovet. Et færre antall av de prioriterte har fått vaksiner, selv om de har disse på lager. Hvis du mener vi tar feil, så synes jeg du som helsepersonell burde opplyse oss. Jeg er i alle fall interessert i kunnskap.

Til slutt så synes jeg det er rart å argumentere imot makt og tvang, når ingen i debatten mener det. Jeg ville synes det var helt horribelt om vaksiner var påbudt, og forventer overhodet ikke at noen risikerer liv og helse i solidaritet eller for å være lydig. Det tror jeg faktisk ingen her mener.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg nevner makt er at vaksinen er p.d.d. frivillig. Men det skal ikke så mye til før den evnt blir påbudt. Det har vært snakk om portforbud, noe de fleste kanskje er enig i er nødvendig dersom slutten sprer seg, men portforbud med lov i hjemmel har ikke bare positive sider. Med et slikt forbud forankret i loven, risikerer vi at den friheten vi har i dag kan brukes i mot oss. Tilliten mellom befolkningen og myndighetene svekkes, og dugnaden vi alle har gjort i et år betyr plutselig ingenting lenger. Alle skal straffes. Dersom flere blir i mot denne vaksinen kan de pålegge dette for å oppnå flokkimmunitet, jeg sier ikke at det skjer, men at det kan skje. I Danmark som er et ganske liberalt land har de laget flere lover knyttet til dette. Oppsiktsvekkende og minner om noe helt annet. Legger ved linkhttps://www.retsinformation.dk/eli/l...1W2ElhjZOd6fow