View Single Post
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
548
Skal jeg tippe vil jeg si rundt 2 mm godstykkelse. Du vil ikke ha problem med å sveise dette med elektroder for rustfritt stål og lav amper. Kjøp gode pinner som tenner lett så går nok det fint. Er nok endel å spare på å handle fra eBay.

Gikk for syrefast pga det vidarlo sier. Kan bruke kraftig kost til å vaske stigrøret med!
Og ja, det er dyrt. Husker ikke hva jeg betalte for meteren, men det ble over 1000 kr for mine 1.40 meter med rør.

Er kobber som er brukt på selve produkt armen ja.
Meste der er myk-loddet med flussmiddel og loddetinn fra clas ohlson. Men som du sier, det er hardloddet mellom stålet og kobberet.
Her er det jævla viktig at du kjøper kadmiumfrie loddepinner. Du vil ikke bli kadmiumforgiftet!

Gjorde som du sa, fokuserte på å varme opp stålet når det ble hardloddet. Slik at stål og kobber hadde sirka samme temperatur. Ikke fordi jeg var redd for å ødelegge kobberet, men fordi kobber leder varme veldig godt, så du trenger å fokusere på stålet. Om det ga mening?

En annen ting, kobber har positive egenskaper når det kommer til hjemmebrent. Men du må syrebehandle det etter bruk, om ikke oksiderer det.
Så du kan fint lage hele apparat i kobber. Ikke noe i veien for det.

Du tenker kobber som kolonnefyll? Du får kjøpt ferdig kobbermesh som egner seg som fyll.
Men jeg anbefaler SPP! Det får du i både SS og kobber.
Er det beste kolonnefyllet du kan finne på å putte i stigrøret.

Så gå enten for SPP eller gryteskrubber. Men da må du kjøpe jordan sine, for alle andre skrubber som er prøvd ruster!

Tenkte på gjennombrenning med tanke på lodding av kobber, men takk for svar. fant ut at smeltepunkt på kobber er rett over 1000°C
Hard lodding temp ligger vel på 500-600°C?

Jeg må bruke acetylen/oksygen?
eller kan jeg bruke gass brenner(gir kanskje for liten varme)?

Jeg tenkte ikke på kobber pga mekaniske egenskaper men: (klipt og limt fra tilfeldig side på nett) Kobber har den fordelen framfor rustfritt at kobber nøytraliserer svovelforbindelser. stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Riktig. Så du vil trenge oksygen/acetylen om ikke vil jeg tro du vil slite med å hardlodde.

Og ja, kobber er positivt pga svovelforbindelser som blir nøytralisert.

ja dette vet jeg jo, men hva er fordeler med 316 imotsetning til 304? har tilgang på masse 304. 316 er det mindre av her.

Har det så mye å si om man bruker 304 framfor 316?
Skulle tro 304 eller 316 oppfører seg ganske likt i et destillerings apparat?
Er jo ikke snakk om mye varme å trykk i at apparat
Vis hele sitatet...
Går fint å bruke 304 stål. Ikke noe galt med det.
Varme er ikke et problem. Du er aldri over 100 grader når du destillerer.
Og trykk er noe som aldri skal forekomme. Så det er ikke noe å bekymre seg for.

Edit, beklager. Ser det ganske uoversiktlig og rotete svart fra min side.
Sist endret av per-ulv; 30. mars 2016 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.