View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Neinei, det sier jeg ikke heller. Men man trenger ikke å drive med reinsdyr drift for å være same. Og vil man drive med det så kan man jo bare flytte til et annet sted i Nordland eller Finnmark der de kan drive med Reinsdyr drift uten å bli forstyrret av vindmøller.
Vis hele sitatet...
I finnmark er det også vindmøller og det jobbes hardt for flere leser jeg. Trass i fosen-saken og at konflikten må forventes å bli større.

Nei samene kan ikke bare flytte hvor de vil og starte sin samegjerning. De blir født inn et avlslag jeg tror de kalles siida og sammen med de andre i sin siida er det geografiske begrensninger på hvor de kan har reinsdyrene sine. De på fosen kan ikke flytte til finnmark for da kommer de i konflikt med de som alt har beiterettigheter der. Det blir for stor kamp om maten osv. De på fosen må bli på fosen, slik er våre over og reguleringer for næringen lagt opp. Vil du endre på det? Da må du først endre lovene.

Menneskeheten og resten av verden er heller ikke avhengig av reinsdyr drift, men vi er alle avhengig av at temperaturen går ned. Bare i sommer så var det som oftest 27-35 grader i Juni og Juli her jeg bor.
Tenk hvor ille det vil være om 10-15 år. Blir ikke overrasket om temperaturen i Norge om sommeren da er ca. 38-45 grader her i Norge.
Vis hele sitatet...
Nei ingen er avhengig av reinsdyr, men samene har en lovfestet rett til kulturutøvelse inkludert det å ha reinsdyr. Du har lov å mene det du gjør, men her må du altså først endre loven før du kan forvente gjennomslag.

Det er det samme med bønder med sauer som klager på at ulver dreper sauene deres når de ironisk nok skal drepe de selv ved å sende de til slakteriet når høsten kommer.
Problemer med ulv? Flytt til et sted der ulver ikke er et stort problem. Eller ikke er et problem i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du lever i en enkel verden med veldig enkle løsning? Skjønner du at bonden ikke bare er bonde. Bonden er også selvstendig næringsdrivende, med ansvar for sin bedrift, bedriftens lån og bedriftens investeringer.

Norsk landbruk har endret seg kraftig de siste 20-30 år. Det er modernisert, automatisert der det er mulig enten fysisk eller økonomisk og dyrevelferden har økt, slik at dyrene har fått større areal, mange gårder har "åpne romløsninger" i fjøset, der kuer går hvor de vil, henger i spa-anlegget, spiser litt eller slapper av på "puterommet" eller rusler til melkeroboten og får tømt jura.

Dagens bønder har en gjeldsgrad som er større en noen gang i norsk landbruk. Fordi vi har stresset på med å innføre økt dyrevelferd og automatisering og alt dette. Og det har kostet enormt for bonden. Ombygning av fjøs eller for mange nybygg. Det koster millionbeløp.
Så er det større behov for spesialiserte maskiner i landbruket, og disse koster penger. Bonden har satset for denne generasjonen og kanskje neste også. Også kommer du og sier bonden kan bare flytte til en annen kant av landet? Jeg utfordrer deg til å dra på pub/bar på feks innlandet og diskutere ditt syn på denne saken. Eller kanskje på Jæren. Du vil fort få deg minst en blåveis. For du forstår ikke at bonden er bundet til sitt bruk og sin bank. De kan ikke flytte. Fuck. De kan jo ikke engang ha søndagsfri eller nyte julen uten at de må gå i fjøset 2 ganger i døgnet.

Men de skal altså flytte, slik at du og anorakk-mafian skal kunne sjå ulv?

Har du behov for å se ulv så skal jeg donere en billett til dyreparken i Kr-sand. Da kan du se ulv også kan du reise hjem igjen etterpå. Det er gjennomførbart. En bonde nedsyltet i gjeld, gjeld som forøvrig er kommet på plass etter krav fra myndigheter til fornying og forbedring kan ikke flyttet til en annen plass. For da må alt bygges opp en gang til. Ingen står i kø for å kjøpe bondegårder så det er slett ikke sikkert de sikrer lånene om de selger.

Fornybar energi som øverste prioritet selv om det vil ødelegge for reinsdyr næringen, naturen og mye annet, sier nå jeg.
Helst før jordkloden blir for varm til å leve på (bortsett fra de som lever under havet, selvfølgelig) og byer som New York vil gå under vann. Sistnevnte vil skje innen de neste 20 årene. Med mindre CO2 utslippene kuttes med minst 80% fra og med nå. Men det vil aldri skje så lenge det er de gamle, rike og egoistiske som styrer verden, og sivilbefolkningen fortsetter å stemme på høyresiden (som FRP og Donald Trump).

Og setter Økonomi foran Klima og Miljø når de stemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg har sjeldent lest et innlegg som bommer så kraftig som det du gjør i ditt innlegg. Du er jo vindmølle-fundamentalist. Fornybar ruler alt annet suger liksom?

Du har falt for propaganda fra investorer som har dype nok lommer til å bygge hva som helst, inkludert vindkraft på havet. Men hvorfor har de ikke villet bygge havkraft? Fordi du og mange med deg er lettlurte. Når ingen setter krav, velger utbygger billigste utvei. De ofrer urfolk og urørt natur, sårbart fjelllandskap og de drenerer myrer, våtmarker, og sprenger fjell for å få på plass vindmøller og de møllene trenger forresten anleggsveier også. Massive ødeleggelser.

Fordi vi er lettlurte. Vi kunne sagt nei umiddelbart og krevd havkraft. Men det er jo billigere for utbygger å rasere norsk villmark, knekke beitegrunnlaget for reindriften og for hva? Slik at de kan sluse profitten til sitt investeringsselskap i Sveits eller på Malta? Slik at de skatter minimalt av blodpengene sine?

Om vi som samfunn ikke setter krav til investorer da havner vi der vi er idag mtp vindkraft. Dette er resultatet av to tiår med særdeles dårlig politisk håndverk, og det er en skamplett at disse vindparkene eksisterer der de står idag. For de er bygget i urørt natur eller sårbar natur alle som en. Skammelig.