View Single Post
Hunersk keiser
Attila's Avatar
254
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg ønsker egentlig ikke å rote meg inn i denne smørjen, men akkurat hva gjelder de ti bud ble vel de i stor grad gjentatt i bergprekenen og er såldes også nevnt (bekreftet) i NT. (matt 5-7)
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er bergprekenen viktig, da Jesus går in-depth på hvordan en kristen skal leve, men er vel fortsatt de to store Bud Jesus mente var viktigst. De ti bud var vel egentlig ikke gjenfortalt som at man skulle følge det, Jesus gikk mer inn på hva annet som en kunne straffes av, uten å i det hele tatt bryte en av disse ti budene. Men ja, noen av dem er delvis repetert. F.eks:
Sitat av Bibel 2011 Matt 5
21 Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.’ 22 Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: ‘Din idiot!’ skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: ‘Din ugudelige narr!’ skal være skyldig til helvetes ild.
Vis hele sitatet...
og:
Sitat av Bibel 2011 Matt 5
27 Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’ 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.
31 Det er sagt: ‘Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev.’ 32 Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.
Vis hele sitatet...
osv.
Sist endret av Attila; 13. juli 2015 kl. 00:36.