View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Dette er et eksempel på hva arbeidsgiveren min sliter med for øyeblikket.

Dårlig tilgang på halvledere som brukes i produksjonen, økonomisk krise generelt etter pandemien og et vaklende konsern i ryggen som bare venter på å få dødsstøtet borte i USA.
Derfor har vi ingen økonomisk trygghet i ryggen lengre.

Midt i alt dette er det lønnsforhandlinger som har låst seg.
Det er bare snakk om et krav på noen skarve kroner i lønnsøkning, men bedriften har ikke sagt seg villig til å akseptere dette.
Nå truer fagforeningen med såkalt dagsing (Arbeidstemponedsettelse med forholdsmessig lønnsreduksjon med hjemmel i tariffavtale.
Hensikten er å fremtvinge endringer i lokal lønnsavtale som er oppsagt og utløpt).
Dette kan i sin tur føre til astronomiske dagbøter dersom det stopper produksjonen.
Det vil med andre ord føre til kroken på døra hvis bedriften ikke velger å føye seg etter arbeiderne som aksjonerer.


Dessuten er det både tid- og ressurskrevende å måtte forholde seg til fagforeningen som arbeidsgiver.
Eksempler som illustrerer dette blir litt knotete å komme på i farta, men kan f.eks. være snakk om ukentlige møter hvor man kommer til enighet om nye programmer ved bedriften, dette skal så følges opp og implementeres i produksjonen.
For en allerede travel HR-avdeling kan dette bety at man ser seg nødt til å opprette flere stillinger.
Stillinger som er en ren utgiftspost for bedriften.
Vis hele sitatet...
That's business. Jeg sympatiserer med folkene som driver og/eller er avhengige av bedriften, men ikke med bedriften i seg selv. Økonomisk nedgang rammer alle. Ingen vil tjene dårligere/få dårligere vilkår over tid. Og at man må hanskes med fagforeninger i Norge er en titanisk selvfølge. Hvis dette ikke går opp, kan man ikke drive business.

Jeg vet ikke hva som er fakta i saken, men på generelt grunnlag skulle man jo tro at fagforeningen kunne gjort et unntak i forbindelse med pandemien. Det er tross alt jobben deres å ivareta arbeidernes interesser, og det er strengt tatt ikke i deres interesse å måtte søke ny jobb. Likevel er det vanskelig å fire på prinsippene, fordi en "tannløs" fagforening er verdt lite, og det er alltid en eller annen grunn til at man "bare ikke har råd" - hver eneste gang, pandemi eller ikke.
Sist endret av robhol; 21. oktober 2021 kl. 21:18.