View Single Post
Ridder av 1. klasse
719
Skal ikke skryte på meg at jeg har gjort det, men har sett litt på det, har en drøm om å gjøre det selv om en stund.
Selve overføringen består av en sender som du kobler kameraet til, og så har du en mottaker på bakken som tar i mot videoen. Blir i grunnen samme prinsippet du allerede har med styringen, der har du jo også en sender (fjernkontroll) som du styrer modellen med, og en mottaker som tar i mot signaler fra senderen, som igjen styrer motorene.

Når det er sagt, så finnes det jo et lass av forskjellig utstyr, prisklasser og kvalitet. Du får som regel det du betaler for.
Kommer i grunnen ann på hva du vil ha, hvor langt du skal fly osv. Finnes jo systemer der du får overført høyde, retning, batterispenning osv rett til brillene eller skjermen.

En annen ting som er viktig å tenke på, er at i norge er dette FORBUDT! Litt på grunn av et manglende regelverk, men det kan du lese mer om her. Står ganske greit der hva som er lov og ikke.

Til slutt må jeg bare si at å fly FPV (first person view) er ikke noe for nybegynnere! Det krever faktisk noen år med LOS (line of sight) flyging, mye på grunn av at ting kan gå galt, du kan f.eks miste video linken og da bør du beherske å fly tilbake uten bruk av FPV utstyr. Dette kan selvfølgelig bli vanskelig dersom du er laangt borte, men er da GPS systemer kommer inn i bildet, med auto return to base osv.

Selv begynte jeg med å bygge mitt eget quadcopter, kjøpte deler på nettet fra kina, laget rammen selv og satte opp ting. Etter litt flyging satte jeg på et kamera, uten overføring kun med opptak til minnekort. Dette er jo heller i utgangspunktet ikke lov... Men slik jeg tolker regelverket så gjør du ikke så mye galt så lenge du ikke skal bruke filmen til å tjene penger, samt filmer mens du flyr over litt gress og skog langt vekke fra folk og fe.
Regelverket tar egentlig ikke hensyn til mennesker som driver med RC, men er mer generelt for å beskytte mot spionasje ved bruk av droner
Sist endret av Mchjort; 24. juli 2013 kl. 00:15.