View Single Post
wanna-b's Avatar
Trådstarter
Supert om flere suplerer med mer info!

Sitat av Grix Vis innlegg
Har litt tilføyelser/kommentarer hvis det er greit:

Anbefaler rctimer.com for å kjøpe deler! De selger blant annet pakker med ramme, motorer, ESC og propeller i likhet med goodluckbuy, men litt billigere og varene blir sendt raskere etter min erfaring. I tillegg så er delene deres bedre kvalitet etter det jeg kan se. F.eks. er ESC'ene preflashet med SimonK firmware som gjør dem mer egnet for multicoptere, og motorene til RCtimer er relativt anerkjent, og har masse spesifikasjoner tilgjengelig på siden. Fant ikke mye info om motorene som er inkludert i den goodluckbuy-pakken du linket, hva er f.eks. maks effekt?
Vis hele sitatet...
Mener det er A2212 motorer som følger med i kittet, selges overalt på ebay men now effekt finner jeg ikke! Men de har maks strømtrekk 12A.
RCTimer har jeg sett dukke opp fra tid til annen, jeg trodde GLB og HK var absolutt billigst men nå skal jeg sannelig prøve RCTimer og! Jeg tror det er A2212 du har fått tak i i youtube-filmen din og?

Sitat av Grix Vis innlegg
Noe annet som sikkert er lurt å nevne er at 3S (3-cellet batteri, ca 11.4V) ikke er eneste muligheten. Etter hvert vil man gjerne få litt mer futt i sakene og da er det naturlig å gå opp til hvertfall 4S (14V). En del motorer støtter dette uten videre, men ikke alle. Hvis man bygger for 4S er det også en del andre ting man må ta hensyn til, f.eks å velge litt lavere kv motorer, og bruke spenningsregulatorer til 12V-komponenter som ellers kjører fint på 3S.
Vis hele sitatet...
Veldig bra oppsummering av hva det innebærer å oppgradere til 4s. Jeg har enda bare kjørt med 3s, har ikke sjekket om komponentene mine tåler 4s. Det er fortsatt mange detaljer som gjenstår i teksten min, men jeg har prøvd å få med det viktigste: en generell forståelse og mest av alt, et oppsett som får deg ut og fly!

Sitat av Grix Vis innlegg
Du nevner også såvidt multicoptere med flere enn fire motorer, men ikke glem tricopters (tre motorer)! De er artige, og har også fordelen at de er billigere enn quadcoptre siden de bruker færre deler. Det er noe å vurdere hvis man vil bygge et multicopter men ikke har så mye penger.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk nevnt med et ord veldig tidlig :P Kan legge til at du i tillegg til tre motorer trenger en servo. Aner ingenting om tricoptere, bortsett fra roughly virkemåte, hadde vært spennende å sett et en gang.

Sitat av Grix Vis innlegg
En annen ting som er utrolig viktig å nevne er at man må balansere propellene sine! Billige plastikkpropeller er ofte veldig ubalanserte når man får de, og det får multicopteret til å riste. Hvis man flyr med ubalanserte propeller så sliter man ut delene raskere, flyvingen blir ustabil, du bruker med strøm og du bråker mer. Man bør investere i en propell-balanserer, som kostet omtrent 20 dollar på ebay sist jeg sjekket. Når man har fått teken på å fly og ikke lenger brekker propeller i hytt å pine bør man også vurdere å oppgradere til noe bedre, f.eks. karbonfiberpropeller (dette selges f.eks. på rctimer).
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk aldri balansert propellene mine, selvom jeg vet jo at alle sier man må gjøre det. Er fortsatt på stadiet hvor jeg kjøper billigste propeller og har ekstremt mye gøy med dem! Stabilt flyr jeg også, så hvis det er forbedringspotensiale her så skal jeg absolutt bestille en sånn balancer !

Sitat av Grix Vis innlegg
Etter en stund vil man sikkert ta steget opp og begynne med FPV, altså å feste kamera på copteret med livefeed til en sett skjermbriller. Men det er litt for avansert til å skrive om her, med google finner man mange guider.
Vis hele sitatet...
Nå som jeg har en del erfaring med selve flyvingen og det begynner å bli kjedeligere så har jeg faktisk kjøpt fpv-oppsett, ordentlig nybegynner start-pakke her og. Prosjektene mine handler mye om hva du kan få for minst mulig penger, men har også gopro som jeg en gang skal sette på med ordentlig gimbal når radio-linken er oppe og går og jeg har et ok OSD-system. Kameraet jeg skal begynne med.

Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg har faktisk en video på youtube om hvordan man bygger et quadcopter, i tilfelle noen er interessert: http://www.youtube.com/watch?v=csnYH_eq-Xk

Her er noen lenker som også er nyttig:
http://ecalc.ch/xcoptercalc.htm?ecalc&lang=en (Online kalkulator som viser hvor bra forskjellige multicopterdeler fungerer sammen i teorien)
http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/ (Tutorial fra nrkbeta)
Vis hele sitatet...
Bra video og linker!

Sitat av Mchjort Vis innlegg
Ser TS linker til det første KK-kortet, som Rolf Bakke utviklet. Vil absolutt anbefale å legge på 100kr til, da får du det siste kortet han har utviklet. Har flydd med begge kortene og vil absolutt anbefale det siste kortet. Det siste kortet støtter totalt 8 motorer og har mulighet for kamera stablilisering. Her er siste versjon av kortet

Selv bygget jeg mitt første quadcopter ut i fra en byggelogg, som NRKbeta laget. Var en grei oppskrift å følge med tanke på at jeg hadde ca null peiling.

Er også viktig å advare folk mot hvor avhengihetsskapende dette er! Narkotika er ingen ting i forhold til quadcopter's og annen RC!
Vis hele sitatet...
Jeg visste ikke hvor stor forskjell det var mellom disse versjonene, trodde skjermen bare var hmi på det gamle systemet. Akselerometer er jo en klar forbedring. Desverre mangler det litt for den som har lyst til å oppgradere med GPS. Takk for tips.

edit: Her er foresten en video av copteret mitt som det ser ut og flyr for øyeblikket http://www.youtube.com/watch?v=udHmG80NqPc
Sist endret av wanna-b; 16. juli 2013 kl. 23:29.