View Single Post
Hele poenget med kommunikasjonen er å formidle ett budskap til mottageren, på en måte som gjør at de forstår hva det er du prøver å formidle. Da er det viktigst av alt at du tar mottagerens forutsetninger med i beregningen, hvis noen lukker ørene når du bruker ord som kan trigge dem (du, deg, din, du har gjort, det du sier eller gjør osv.) gjør du deg ikke forstått. Når man i en gitt situasjon er klar over forutsetningene du møter, er det ulogisk og upraktisk å bable ut i intet uten å bli forstått.

Sånn sett er jeg enig med deg, det er unødvendig å kaste fra seg fraser eller uttrykk som gjør leseren/mottageren ukomfortabel. Nå er jeg av den sorten som liker en åpen dialog hvor følelser og impulser kommer til uttrykk, sånn jeg ser det er det den mest naturlige måten og 'engasjere' seg i en debatt. Når du beskriver at flere trekker seg ut i frykt om å bli angrepet så skal jeg si meg enig i deg der også, det er sannsynligvis mange som gjør akkurat det og det er jo åpenbart noe en ikke vil kunne føre statistikk over.

Skal ikke være belærende eller politisk korrekt, men det lureste du gjør er å forstå mottageren slik at du kan tilpasse talen/teksten din deretter. Gjør deg forstått, hold deg til saken og til slutt: en må tåle litt, litt må en tåle.