View Single Post
Bankene setter en fastrente basert på hva de tror vil være lønnsomt for seg, ergo skal det mye til for at du «vinner» over banken med tanke på hva som er mest lønnsomt.

Min strategi er å beholde flytende rente, og heller sette en fiktiv høyere rente for meg selv, som kanskje tilsvarer det fastrenten ville vært om man hadde valgt 10 år med fastrente. Da budsjetterer jeg naturligvis for en høyere sum enn jeg egentlig trenger per dags dato, og det overskytende (etter jeg har betalt de faktiske renteutgiftene) brukes til å betale ned fortere på lånet og til sparing i indeksregulert fond.

Når renta stiger har man allerede penger nok i budsjettet til stigningen, og i stedet for å kaste bort fastrentepenger i noen år inntil den flytende renten muligens (men mest sannsynlig ikke) tar igjen fastrenten kan man spare og/eller forminske lånet. Om renten faktisk stiger over den fiktive fastrenten man har satt for seg selv kan man bruke av fondspengene til å betale de ekstra kronene.

Dette fordrer jo selvsagt at man har en romslig økonomi, men det vil jo det å binde seg til en fastrente gjøre også.

Eneste fordelen jeg kan se med fastrente er om renten plutselig skulle stige uforutsett mye, så får man jo vurdere selv om det er noe man tåler eller ei. Jeg personlig kommer ikke over at det er en dyr forsikring, som det skal mye til for at man faktisk tjener på.