View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Dette er jo bare piss, det virker mer som du finner på ting mens du skriver enn at du faktisk vet hva du snakker om. Psykologi er nok blant de fagene du må pugge mest «opp og i mente» da det er mye grunnkunnskap du skal tilegne deg, og overføringsverdien fra eksempelvis kunnskap om læringspsykologi til personlighetspsykologi er enormt lav.
Vis hele sitatet...
Basalemnene er selvsagt teoritunge - har ikke sagt noe annet. Sammenliknet med biokjemien til medisinstudentene, programmeringskursene til IKT-studentene og fysikk/matte for ingeniører derimot vil jeg hevde at det ikke er i nærheten. Men studiet er krevende på en rekke andre måter - som jeg skriver i innlegget. Og det er ikke korrekt at man ikke kan dekontekstualisere kompetanse innen et psykologifag til et annet - nettopp derfor er rekkefølgen på basalemnene bygd opp som de er.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Forvørig er psykodynamiske tilnærminger nærmest ikke eksisterende på dagens universiteter, med unntak at ulike videreutdanninger.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer heller ikke - feks på NTNU er halvåret der man jobber med barn på klinikk ca rent dynamisk, samt at man har om affektfobi på voksen. På UiO kan man velge mellom å gå dynamisk, kognitiv eller integrativ - hvor første- og sistnevnte gjerne er de mest populære. Har du sett studier av hva slags terapi psykologer selv søker når de er i behov av det? Nemlig - de fleste føler ikke de trenger mer intellektualisering i form av kognitiv terapi, men søker mer dynamiske- og relasjonelle terapiformer.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Det avsluttende avsnittet dit vet jeg ikke hvordan jeg skal besvare engang, hvordan skal man forstå mer av empiri? Vet du i det hele tatt hva det betyr?
Vis hele sitatet...
I det siste avsnittet forsøker jeg å beskrive mine erfaringer. Og de tilsier at de som virkelig går dypt inn i å forstå forskningsmetode og som brenner for kvantitativ metode - har en tendens til å ha en mer rasjonell tilnærming til feltet, og da gjerne færre konfliktfylte følelser tilknyttet kontroversielle temaer. Gitt at effektstørrelsene og signifikansen er interessante, selvsagt.

Bare å si fra dersom du skulle trenge mer oversetting.