View Single Post
Pensjonert Skaper
94
Hei!

En kamerat av meg hadde politiet på besøk for noen uker siden. Helt uten grunn beslagla de telefonen hans og ransakte huset hans (uten å finne noe). På spørsmål om han hadde røyket noe i det siste svarte han "kanskje, kanskje ikke". Han innrømmet altså ingenting.

Noen dager senere (og etter å ha snakket med advokat) fikk han telefonen sin tilbake, reinstallerte den og tok den i bruk som vanlig.

Her er greia: han vet at den samme telefonen har vært i PST/Politiets søkelys tidligere (når en annen person eide og brukte den) og for noen dager siden fikk han en bot i posten for røyking (selv om han ikke har innrømmet noe og politiet egentlig ikke har noen beviser for det). Hans milde paranoia kombinert med min iboende nysgjerrighet har nå ført til at vi har bestemt oss for å saumfare telefonen for mulige overvåkningsverktøy.

Android er ikke helt mitt ekspertfelt, så utenom å sjekke fingeravtrykket i surespot og andre krypterte apper vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne.

Noen her inne som har tips til hvor vi kan starte for å avsløre den potensielle overvåkninga?