View Single Post
Hei!

Jeg får nå installert Altibox og får Altibox FMG hjemmesentral. Jeg er ny på sidene her, men har lest meg litt opp på forumet her. Slik jeg forstår det er ikke FMG noe særlig å bruke om en ønsker et bra LAN + Wifi hjemmenettverk.

Jeg har forsøkt å oppsummere det som er skrevet på sidene her og håper noen kan svare kort på disse spørsmålene til glede for meg og nye lesere.

1ab) Er ikke FMG en RUTER i seg selv det er mulig å sende signal til ulike SWITCHER? Om så slipper jeg å kjøpe ny wifiRUTER om wifi signalet er OK i huset der jeg bor?

2) For alle som synes FMG ikke er noe å samle på, så fant jeg dette bildet på et annet forum (kred til brukeren LMH1): https://s23.postimg.org/yh8aeh6uj/fiber.png

Her er det skissert to alternativer for prinsipper for hjemmenettverk. Enten fibersignal inn i MEDIAKONVERTER og så inn i RUTER. Eller FMG som BRIDGE til egen RUTER.

Spørsmål 3) Om jeg bruker FMG som bridge kan jeg da sende signal rett til SWITCH (f.eks. TP-Link TLSG108E GB Media Switch), og så derfra sende signal til ulike komponenter? Og samtidig signal FMG til TV i egen kabel?

Spørsmål 4a) Om jeg dropper FMG og tar fiberkabelen (den blå på bildet) inn i en MEDIAKONVERTER (f.eks. TP-LINK MC210CS Gigabit Media converter), så kan jeg ta signalet rett inn i en wifiRUTER og så fordele signalet videre med LAN?
Spørsmål 4b) Fordele signalet fra wifiRUTER med LAN til en SWITCH ved TV området (TV dekoder + apple TV osv...) og til en SWITCH i kontorområdet (stasjonær, skriver, sonos osv...)?
Spørsmål 4c) I SWITCH ved TV området kan jeg velge en kanal(port) for TV dekoder og resten av kanalene(portene) til LAN tilkoblinger, ikke sant?
Spørsmål 4d) I wifiRUTER blir da FIREWALL?

Spørsmål 5a) Konklusjon blir da at jeg trenger å kjøpe EN MEDIEKONVERTER, EN wifiRUTER, en SWITCH til bruk ved TV området og en SWITCH til bruk ved "kontor"området. Planen er også å sende LAN kabel videre fra kontorSWITCH til andre aktuelle rom? Jeg tenker dette vil gi færrest kabler.

Spørsmål 6) Som dere ser på bildet under er det fiberinstalleringen fra Altibox (BKK). Er det riktig at MEDIEKONVERTER kobles til fiberkabelen (den blå enden som ennå er løs) og så kan jeg koble MEDIEKONVERTER til min egen wifiRUTER der Altibox FMG er hengt opp, ikke sant?

[IMG][/IMG] (Bildet er vridd 90 grader til høyre).

Oppfølging til innlegg over:

Med fiber fra Altibox har jeg skjønt etter mer lesing at det er denne MEDIAKONVERTEREN jeg trenger: TP-LINK MC220L, fordi fiber til altibox går begge veier i samme fiberkabel.

Så oppsummert tilleggskommentar til mitt innlegget over:
7) Fra passiv adapter på veggen skal fiberkabel inn i MEDIAKONVERTER (f.eks. TP-LINK MC220L) og fra denne bruker jeg en CAT6 kabel inn i ny wifiRUTER (f.eks. ASUS RT-AC87U AC2400) som da blir skille mellom internett og huset mitt?
8) Og fra wifiRUTER (ASUS) kobler jeg videre med CAT5/6 til SWITCHER, TV dekoder og annet en ønsker?
Sist endret av ipPlomme; 2. mars 2017 kl. 10:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.