View Single Post
Hei,

Har nettopp skaffet meg en Airthings luftmåler og oppdaget at CO2 og Radon verdiene i huset er over det som er anbefalt rundt +/- 150. Har et hus fra '87 som ikke er super tett slik som dem bygger i dag og har heller ingen kjeller.
Etter jeg fikk åpnet alle vindu ventilene gikk CO2 nivået ned til grønt, mens Radon går opp og ned dag for dag, men holde seg alltid over 100 og under 200.

Det jeg tenkte er å skaffe et par ventilatorer og montere dem på hver sin side av huset. For å gjøre det hele litt mer dynamisk eller smart om du vil så tenkte jeg å skaffe meg Airthings huben og få tatt ut dataen vha. APIen til Airthings. Tenkte også å styre hver vifte med en esp8266 og noen releer for å kunne endre om vifte skal suge inn luft eller fungere som en uttreknings vifte. I tillegg for å slippe at disse skal stå å spinne hele året, så vil jeg kunne aktivere viftene når radon når en viss verdi.

Det er et par ting som bekymrer meg med denne løsning. Vil det bli mye varmetap og trekk? Det er mer trekk i huset etter jeg åpnet opp alle ventilene i vinduene. Er viftene store nok? Første etasjen i huset er ca 80m^2. Og om det er i det heletatt en god løsning for å ordne dette?
Eller om jeg må gå for en varmegjenvinner istedenfor?