View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De fleste av oss har da gjentatte ganger presisert at vi ikke vet hva det er, og at vi derfor ikke utelukker muligheten for at det er en medfødt legning.
Vis hele sitatet...
Du var ikke en en dem jeg tenkte på som bombastisk her. Når jeg siterte deg handlet det om første avsnitt i svaret mitt. Poenget mitt er nettopp at de som påstår noe i den ene eller andre retningen her ikke virker å ha noen argumenter for det, og at det (som du påpeker) er noe det burde være interessant å finne ut av.

Det kan godt hende intuisjonen din er spot on, men selv klarer jeg ikke helt å se hvorfor akkurat de aspektene du trekker frem skal være utslagsgivende.
Vis hele sitatet...
Ikke? Intuisjonen min er at det naturlige behovet for et intimt kjærlighetsforhold impliserer gjensidighet. Når vi er forelsket så ønsker vi å bli sett på med den samme forelskelsen tilbake, er ikke det litt av greia med å være forelsket? At vi ønsker det gjengjeldt? Hvis det er en forutsetning for forelskelsen vår at den andre ikke skal skjønne bæret av forholdet, er det snakk om en naturlig variasjon av forelskelse da? Nå snakker vi altså om kjærlighet, ikke kink. Jeg forstår at homofile, som har det samme ønsket om gjensidig intimitet og kjærlighet som heterofile, synes sammenligningen er litt absurd.

Man kunne endret utvalgskriteriene dine nokså marginalt og kommet frem til en begrunnelse som tilgodeser heterofili over alt annet.
Vis hele sitatet...
Hvilken marginal endring tenker du på da?

Jeg sier ikke at du leter etter begrunnelser som passer best med din intuisjon, men hvis du gjorde det, så er det nettopp et slikt resonnement du ville ha funnet.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg sikkert til en viss grad. Jeg er klar over at min erfaring er anekdotisk og ikke representstiv. Men at overgrepserfaringer kan påvirke både tilknytningsmønster og tenningsmønster på uheldige måter er ikke akkurat revolusjonerende påstander. Med tanke på hvor skremmende vanlig slike erfaringer er så virker det ikke helt søkt å tenke at det kan være en sammenheng, og at det kan være snakk om en skade i tilkyntning og seksualitet heller enn en naturlig variasjon. Det er jo heller ikke noe som tilsier at det må være kun en av delene.

Det er i grunn bare to ting jeg er temmelig sikker på oppi dette her, og det er at vi trenger mer fagkunnskap og bedre muligheter til å hjelpe folk til å ikke bli overgripere i utgangspunktet. I den anledning er den hjernedøde fordømmelsen og kategoriske avvisninga av alle forsøk på saklig diskusjon som enkelte fremmer det stikk motsatte av hva vi har behov for.
Vis hele sitatet...
100% enig. Men man trenger ikke se på det som en naturlig, medfødt legning for å gi det anerkjennelse som reelt fenomen og ha empati med de som har det sånn. Dehumanisering og fordømmelse bidrar uansett ikke til kunnskap og forståelse.
Sist endret av *pi; 25. august 2020 kl. 19:44.