View Single Post
Pensjonert Skaper
94
Morsom tråd. Har gått med dette i tankene ganske lenge selv.

Ser at det fremdeles vil være like ulovlig dersom frekvensene skal brukes til andre ting, men dersom det er større frekvensområder som står ubrukt håper jeg det vokser frem flere piratradio-stasjoner. Dersom stoffet du sender er lisensiert (musikken f.eks.) burde man jo havne i trøbbel, men i mine øyne burde det ikke være ulovlig å benytte seg av ubrukte frekvenser sålenge man sender ulisensiert innhold.

Det at man må ha en sterk sender for å dekke et stort område er helt klart et problem dersom man vil (eller må) skjule at man sender, så jeg grublet litt på en løsning. Det førte mest av alt til flere spørsmål. Kanskje har noen av dere radio-freaks mer viten på området?

1. Kan man bruke "hva som helst" som en antenne? F.eks. kunne man kovertert en vanlig lyktestolpe til en antenne, for så å dekke en spesifik veistrekning med sendere med kort rekkevidde?

2. Går det an å (på en billig måte) lage en forlenger for FM-signaler? Tenker på noenlunde det samme som en WiFi-forlenger.

3. Sett at svaret på de to forrige spørsmålene er ja, går det da ikke ann å lage et større nettverk av FM-sendere som man distrubuerer på via en gjemt maskin med en "hovedsender", og på den måten unngå å bli funnet av en signalsniffer? (F.eks at man sender over nettet til en RaspberryPi skjult i en lyktestolpe som så sender det videre på FM via nettverket).

Dersom alt dette er mulig, er det andre freaks der ute som er gira på å teste det ut?