View Single Post
Oi, her var det mye doubleposts gitt!

Sitat av echofrog Vis innlegg
Hallais! Er noe av dette flein? Funnet i nærheten av hvor hester beiter/tidligere sauebeite, i Alta
Vis hele sitatet...
Jeg syns nr. 4, 5 og 12 minner om flein, men kan ikke si noe sikkert uten å ha sett skivene, eller nærmere bilder med bedre belysning.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Plukket mye flein på ei seter forrige helg, er det vits å dra dit ukentlig for å plukke?
Været har vært temmelig dårlig, men i helga blir det bra, så tenker å dra dit på mandag.
Vis hele sitatet...
Bare kjør på om det er et større seter, jeg tar meg selv ofte i å finne mer sopp der jeg allerede har vært. Besøker gjerne den samme plassen 3-5 ganger før jeg sier meg fornøyd, men det kommer selvsagt an på areal og hyppighet av sopp.

Sitat av Dark Lord Vis innlegg
Ser dette greit og ''ferdig tørket'' ut?
Og regner med jeg kan ha dem på samme glasset som tidligere fangst ligger i?
Vis hele sitatet...
Her glemte du av bilder kompis. Så lenge de soppene du slenger nedpå glasset er helt tørket (Det samme gjelder de som allerede er nedpå selvsagt) så skal det være helt problemfritt å lagre de sammen. Pass på med å åpne glasset for ofte slik at friskt luft kommer seg inn, da vil ikke soppene holde seg like lenge. De holder seg uansett utrolig godt de første 1-2 årene om de er helt tørre, så er egentlig ikke en så big deal at du åpner de typ 8 ganger ila. denne perioden, så fremst du ikke skal lagre de over lengre tid.

Edit; Ser nå at bildet kom plutselig. Disse ser ut til å være klar for lagring, men det er litt vanskelig å si uten å vite hvilke forhold de har ligget i og hvor lenge. Riv opp hodene så finner du fort ut om de er helt tørre eller ei. Du skal uansett hakke opp all soppen før du veier opp dosen din, så ikke vær redd for å ødelegge de =)

Edit; Om du åpner glasset med soppene i @Dark Lord typ 10-15 ganger ila. en to års periode så merker du nok ikke noe til tap av effekt. Var litt rask i forrige innlegg.

Edit 2k; Om du åpner glasset med soppene i @Dark Lord typ 10-15 ganger ila. en to års periode så merker du nok ikke noe til tap av effekt. Var litt rask i forrige innlegg.
Sist endret av SoppVandreren; 6. september 2019 kl. 02:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.