View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nei, det må det ikke. Det er stor forskjell på å aktivt sikte mot en person, og å holde pistolen ned mot bakken, eller i en totalt annen retning. Politiet har selvsagt også Rules of Engagement.
Vis hele sitatet...
Hva med å fekte rundt i lufta med den?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du kan selvfølgelig flisespikke og si at sikting ikke nødvendigvis betyr vilje til å faktisk skyte, men det er en del av all våpenopplæring i Norge, både sivil og militær, at man aldri skal sikte på noe man ikke har intensjon om å skyte. Hvis du blir siktet på, så må du anta at vedkommende har som intensjon å skyte. Og en politimann (eller hvem som helst andre) må da naturligvis ha rett til å forsvare seg selv og andre mennesker. Uavhengig av hvor mange skogsarbeidere som ramler ned fra trærne og bønder som havner i skurtreskeren...
Vis hele sitatet...
Hvorfor *må* du det? Sett at du går på jakt i skogen og ser en person peke på en ubevæpnet person med en pistol. Du hever rifla og skyter ham. Vil du da bli frikjent for nødverge?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så, for å konkretisere dilemmaet som har ligget mellom linjene her:
En godtroende og ubevæpnet offentlig tjenestemann i arbeid versus en aggressiv, sivil person som sikter på et menneske med replikapistol (uavhengig av psykoser og syndromer).
Én av dem må bli skutt. Hvem av dem burde det være?
Jeg mistenker at vi har forskjellige svar på det spørsmålet, og at uenigheten vår stammer derfra.
Vis hele sitatet...
Denne konkretiseringen gir dessverre ingen mening.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du vil ha en klokkeklar, veldefinert terskel for når det er greit å skyte noen, eller i det hele tatt rykke ut bevæpnet
Vis hele sitatet...
Nei, faktisk ikke. Jeg bare påpeker at det er glidende overganger hele veien. Hvis det er irmelig å skyte når noen sikter på deg, så er det i mange tilfeller like rimelig å skyte hvis de peker den i din retning - med litt flaks treffer du når jeg skyter fra hofta. Det må også være like greit å skyte noen som i utgangspunktet ikke peker våpenet direkte mot deg, men så gjør en brå bevegelse som kan indikere at de er i ferd med å gjøre det. Det tar et knapt sekund å gå fra "pekende i bakken" til "har deg i siktet" og dersom selvforsvar er målet må du selvsagt skyte før de skjer. Legg disse sammen. Du kommer du uunngåelig dit at dersom du gjør en brå bevegelse med et lite og sort objekt i mørket og en politibetjent oppfatter dette som om du trekker et våpen og er i ferd med å rette det mot de - så har de sin fulle hyre til å skyte deg med mindre du greier å stoppe i tide. Selv om det er noe helt harmløst.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
og hvis jeg forstår deg riktig, så skal det være først når den personen allerede har skutt noen andre..?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, men å ha avfyrt skudd er jo absolutt en indikasjon på at våpenet er ekte og gjerningsmannen villig til å bruke det.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men hva mener du at det ubevæpnede politiet skal gjøre i det tilfellet da?
Vis hele sitatet...
Trekke seg tilbake, forhandle, snakke?

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ok, så scenarioet er:
Det står en psykotisk gærning der i tettbebygd strøk og veiver rundt seg med en pistol. De to betjentene som har rykket ut til situasjonen har fått med seg historien om skogsarbeideren som fikk en massiv furu over seg og døde i fjor, så de hadde naturligvis ingen problemer med å la tjenestevåpnene ligge igjen på politistasjonen, og ankommer ubevæpnet. Betjent#1 spaserer jovialt bort mot desperadoen, men blir skutt og drept. Hva skal Betjent#2 gjøre nå? Kjøre bort fra stedet, tilbake til politistasjonen, hente tjenestevåpnene, komme tilbake x antall minutter/timer senere og lete opp drapsmannen? Ligge og gjemme seg mens han ringer etter backup? Jeg er oppriktig nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikke oppriktig nysgjerrig. Du troller. Du er ikke så dum til vanlig.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Eller et annet oppkonstruert scenario hvor din absolutte bevæpningsterskel også fort kan føre til moralsk vanskelige situasjoner / feil. Hva om politiet får meldinger om at en person allerede har skutt uskyldige mennesker? Når de ankommer stedet står det en aggressiv mann der og vifter med et våpen, men politiet vet jo ikke om det er han som har skutt. Det kan jo hende at dette er en uskyldig mann som bare står og vifter med skytevåpen på feil sted til feil tid. De har jo ikke sett ham skyte noen ennå. Er det fremdeles rimelig å gå inn ubevæpnet?
Vis hele sitatet...
Ja absolutt. Etikk er vanskelig. I et slikt scenario hadde kanskje den psykotiske idioten ekstra uflaks. Men nå har vi endelig kommet dit at omstendighetene blir avgjørende. Det vi startet med var derimot idéen om at *hvis* du vifter med et våpenlignende objekt, *så* er korrekt respons å skyte deg. Det var denne tanken som trakk meg inn i debatten. At det å vifte med et våpen, i seg selv bør være gjenstand for å bli drept.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nei, det hadde du antakelig ikke. Overhodet ikke.
For ikke å snakke om at det neppe ville vært noen grunn til å ha våpen tilstede i den situasjonen uansett, med mindre de av en eller annen grunn forvekslet deg med tidenes mafiaboss, og forventet at du kom til å trekke et våpen på dem.
Vis hele sitatet...
Nå må du prøve å holde på tråden, da. Sett at vi godtar premisset om at politiets rett til selvforsvar strekker seg dit at i alle tilfeller hvor de opplever det som sannsynlig at noen kan finne på å skyte, så er det riktig å skyte først. Hvis politibetjenten tror jeg tar frem en lommebok vil de ikke skyte. På grunn av avstand og lysforhold synes politibetjentene imidlertid at den kan ligne et våpen. Av en eller annen lovlig grunn har de våpen med seg. Før jeg rekker å rette lommeboka mot de roper de at jeg skal slippe den, men jeg reagerer for sent. Derfor skyter de først, slik at jeg ikke rekker å skyte de. Det er et plausibelt utfall, *dersom* vi godtar at sikting = bang. Dersom vi innførte en instruks som tilsa at man kan kunne skyte først av hensyn til egen sikkerhet i alle tilfeller hvor man trodde noen var i ferd med å rette et våpen mot en - så vil lommebøker o.l. begynne å koste uskyldige liv. Slik som de gjør i en del andre land

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Nei, jeg er faktisk ikke det, takk.
Jeg synes verken at våpenet må være bekreftet fungerende og skarpladd, eller at situasjonen må skje midt på høylys dag, for at politiet skal kunne skyte, og jeg er heller ikke av den oppfatningen at alle, alltid, må være redd for å ta lommeboka ut av jakken eller snu seg fort. Så den stråmannen er simpelthen ikke meg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en stråmann. Det ville ikke engang vært en stråmann om jeg hadde uttrykt meg slik du her sier at jeg gjør; det ville vært en falsk dikotomi. Imidlertid skrev jeg ingen steder at alle, alltid, måtte være redde for å ta frem lommeboka. Er det ikke litt pussig at du anklager meg for stråmannsargumentasjon nettopp ved å gjøre det selv?

Det du mener er at politiet må ha en rimelig grunn til å anta at de har med et skarpladd våpen å gjøre. Og at bæreren av nevnte objekt akter å bruke det. Og jeg fastslår at etter de kriterier du oppgir, så vil f.eks det å snu seg brått mot de mens du trekker frem lommeboka da medføre ei kule kroppen - i noen tilfeller. Det er en uunngåelig konsekvens av å anse våpenpeking som et tilstrekkelig kriterium i seg selv.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis det ikke ble klart over her, så synes jeg absolutt det skal holde at politiet i god tro avverger akutt fare for liv og helse / død/drap. Siden disse situasjonene ikke er teoretiske laboratorieøvelser, så må det nødvendigvis avgjøres av menneskelig skjønn og individuelle vurderinger on-the-spot, og ja, selvfølgelig kan det medføre feilvurderinger (som selvsagt kan straffeforfølges i ettertid ved grove tilfeller), men jeg ser ingen bedre løsning.
Vis hele sitatet...
Nå snakker vi! Ja, dette er jeg helt enig i! Politiet må foreta fornuftige vurderinger i reelle situasjoner. Ja, hvordan gjør man det, mon tro? Hvis det bare hadde eksistert et verktøy man kunne bruke for å sammenligne data over tid!

Sitat av Realist1 Vis innlegg
I så ekstremt farlige situasjoner som det er når (psykotiske?) gærninger truer mennesker med (det som ser ut som) et ekte, ladd skytevåpen, så ville det vært komplett galskap å ikke la politiet i det minste ha med seg noe å forsvare seg med når de skal konfrontere denne personen.
Vis hele sitatet...
Ja, hvor farlig er det egentlig? Hvordan forløper slike situasjoner? Gid man hadde en mulighet til å tallfeste det!

Sitat av Realist1 Vis innlegg
For de må jo åpenbart konfrontere vedkommende. Right?! (Eller skal de egentlig bare ligge lavt og vente til situasjonen forhåpentligvis dør ut av seg selv? Man kan begynne å lure.)
Vis hele sitatet...
Selvsagt må politiet konfrontere de. Ofte løses saken ved at de trekker seg litt unna og står på trygg avstand til vedkommende blir lei og kan arresteres uten dramatikk. Ikke allid, selvsagt.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så la oss heller gå tilbake til utgangpunktet og prøve en annen innfallsvinkel. Dersom noen peker på politiet med et våpen, er det da rimelig av de å anta at de er i livsfare? Nei. Det er faktisk ikke det.
Vis hele sitatet...
Jo. Det er faktisk det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk ikke det. Det føles slik. Det er rimelig å føle det slik. Det er intuitivt å føle det slik. Men for å avklare om det virkelig er slik må vi ty til noe mer pålitelig enn følelser og intuisjon.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Norge ser ganske annerledes ut i dag enn i 1906.
Vis hele sitatet...
Yupp! Det har blitt mye tryggere for absolutt alle.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Verken fall fra hest eller tyske soldater er noe særlig til trusler i dag. Stirrer du ned i geværløpet til en aggressiv, psykotisk person, så hjelper det ikke at det datt en politimann ned fra politihestekjerra i 1914, og det hjelper heller ikke at det tradisjonelt er like vanlig å drukne i tjeneste som å bli skutt.
Vis hele sitatet...
Galt. Forrige - og for så vidt eneste - registrerte dødsfall av politifolk på grunn av fall fra hest var i 1991 under begravelsen til kong Olav. Forøvrig benytter politiet seg av hester til patruljering og under demonstrasjoner, som de alltid har gjort. Bemerk imidlertid dette: Du har her avslørt at du overhode ikke har satt deg inn i saken. Du bare antok at denne typen dødsfall var noe som skjedde i hine hårde dage, og slo deg til ro med det - uten å undersøke. Fordi det formodentlig føles rimelig? Ja, det er intuitivt å tenke at plutselig død på grunn av firbente transportmidler er noe som hører en svunnen tid til. Intuisjon er ikke alltid tilstrekkelig. Tyske soldater har imidlertid stort sett sluttet å lage problemer, så det er korrekt. Noen ganger fungerer intuisjonen fint!

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Situasjonen er like farlig og livstruende uansett. Uansett hvor trygt statistikken sier at det er å fly i Norge, så ville du aldri satt deg inn i et fly der vingene var festet med gaffateip. Statistikk er bare brukbart til så mye, og det er sågar når man bruker det riktig.
Vis hele sitatet...
Og du anklager meg for å benytte stråmenn? Ta deg et stev.

Selvfølgelig er statistikken relevant! Den viser trender, og den viser hva som er sannsynlige utfall av ulike situasjoner. Man kan ikke bare summere tallene fra hine hårde dage, men det har jeg heller ikke gjort. Jeg bare understreker at 35 stykk på over hundre år, hvorav mesteparten er helt andre ting enn å bli skutt av gale revolvermenn, det impliserer at det er nokså trygt å være politmann i Norge. Men for all del, la oss kun se på relevante saker fra nyere tid, f.eks de siste fem år. hvor mange kan det være snakk om, mon tro? Det har ikke dødd noen politifolk i aktiv tjeneste i løpet av de siste fem år. 0 dødsfall av uniformerte tjenestemenn. Den eneste som kan tolkes dithen var Trond Berntsen som var på Utøya som frivillig og ble henrettet av Breivik. Han var ikke i aktiv tjeneste, det er helt opplagt ikke et slikt scenario vi diskuterer.

Siste ti år i steden da. Da får vi ett knivdrap og to (muligens tre; jeg har ikke fått denne avklart skikkelig) trafikkrelaterte ulykker. Drapet foregikk ved at lensmansbetjenten åpnet en dør og fikk en kniv i magen. Igjen, planlagt drap der en gal mann ventet på lur. Vi legger på ti år til. Da kan vi legge på enda en trafikkulykke og hele tre drap: NOKAS-ranet i 2004 (pågående skuddveksling og ikke det vi diskuterer), samt han gærningen som i 1998 lokket to intetanende politibetjenter i et planlagt bakhold og skjøt de i ryggen med rifle. Utover på 90-tallet skjedde det mye rart, deriblandt en maskinentreprenør som sprengte seg selv, nabolaget og en lensmann i lufta med en bil full av dynamitt. Og så har vi... enda en politimann som ble skutt i ryggen uten forvarsel. Denne gangen med hagle. I 1990.

Det er slik at når folk peker på politiet med våpen (og det skjer innimellom), så skjer én av to ting. Enten
a) Politiet blir skutt, gjerne bakfra, før de rekker å trusselen, eller
b) Gjerningsmannen hadde ingen intensjoner om å skyte noen og det var aldri noen reell fare.
Det er en kontraintuitiv konklusjon. Etter all sannsynlighet er politifolk ikke i livsfare når noen retter en pistol mot panna deres og brøler at de skal skyte. Men all empiri fra vår lille avkrok tilsier at de som bjeffer høyt biter svært lite. De som biter planlegger det og gir ingen forvarsel. Du må gjerne finne noen moteksempler!

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva? Det var veldig generaliserende. Du kan vel ikke mene at i 100% av tilfellene der politiet står ansikt til ansikt med noen som vifter med våpen, så er det alltid enten en misforståelse, et uhell, en harmløs sjel, eller en ubevæpnet sivilist? Er det helt fullstendig utenkelig at politiet ankommer en scene der noen med vonde hensikter faktisk holder et våpen, og enten har brukt det eller er truende til å bruke det?
Vis hele sitatet...
Jo, det er akkurat det jeg kan. For i motsetning til deg har jeg undersøkt disse sakene og gått gjennom tallmaterialet. Det finnes ingen tilfeller i Norge der noen først går rundt med et våpen, så retter det mot politifolk og så skyter de. Det har ikke skjedd. Derfor er det ganske trygt å anta at de som vil drepe politifolk skyter først. De som begynner med å peke på de med våpen lar seg snakke ned.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Faktum? Hvilket faktum er det? Hva baserer du den påstanden på?
Vis hele sitatet...
Politidirektoratets HMS-statistikk, avisartikler og undersøkelser. Hva baserer du dine på? Magefølelse og vill synsing?
Sist endret av Myoxocephalus; 5. august 2018 kl. 16:31.