View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Realist1: Så det å peke på politiet med et skarpladd våpen er i seg selv en rimelig grunn til å bli skutt? I utgangspunktet virker ikke det særlg urimelig
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes heller ikke det virker særlig urimelig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis det er rimelig og berettighet at politiet skyter folk som peker på de med et skarpladd våpen fordi tjenestemennene formodentlig er i akutt livsfare, så må det være like rimelig og berettighet av de å skyte noen som ikke peker våpenet rett på de, men kanskje trekker det fort frem og ikke umiddelbart adlyder ordre om å legge det ned.
Vis hele sitatet...
Nei, det må det ikke. Det er stor forskjell på å aktivt sikte mot en person, og å holde pistolen ned mot bakken, eller i en totalt annen retning. Politiet har selvsagt også Rules of Engagement.

La oss for eksempel si at politiet får melding om at en eller annen driver og skyter måker. Siden skytevåpen er inne i bildet, så rykker en væpnet patrulje ut. Hvis han karen står der med ryggen til og fyrer opp i lufta, så vil han naturligvis ikke bli skutt av politiet. Da begynner standard RoE, og han vil bli bedt muntlig om å legge fra seg våpenet, gjerne veldig mange ganger så lenge han ikke oppfører seg truende. Hvis han nekter å høre på politiet, fortsetter å skyte og aldri legger ned geværet, men likevel ikke oppfører seg truende, så vil politiet forsøke å nærme seg rolig for å prøve å få fysisk kontroll på mannen. Dersom han stritter imot eller begynner å være aggressiv tilbake i form av f.eks. verbale trusler og vifte mer ukontrollert med våpenet, så vil det kunne eskaleres til varselskudd, dvs. harmløse skudd i trygg retning.

Denne konfrontasjonen kan pågå svært lenge, uten noe særlig dramatikk, så lenge vedkommende ikke opptrer aggressivt. Men i det øyeblikket han snur seg rundt og sikter våpenet direkte mot en politimann, så utviser han en evne og vilje til å påføre andre mennesker alvorlig skade og/eller død, og da eskaleres det j*vlig fort. Du kan selvfølgelig flisespikke og si at sikting ikke nødvendigvis betyr vilje til å faktisk skyte, men det er en del av all våpenopplæring i Norge, både sivil og militær, at man aldri skal sikte på noe man ikke har intensjon om å skyte. Hvis du blir siktet på, så må du anta at vedkommende har som intensjon å skyte. Og en politimann (eller hvem som helst andre) må da naturligvis ha rett til å forsvare seg selv og andre mennesker. Uavhengig av hvor mange skogsarbeidere som ramler ned fra trærne og bønder som havner i skurtreskeren...

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bemerk imidlertid at det slettes ikke er sikkert at politiet faktisk er i livsfare, bare at det etter ditt syn er rimelig nok grunn til å anta det til at det å skyte er på sin plass. Men hvis dette er korrekt, så må det like selvfølgelig være på sin plass at de skyter noen som oppfører seg truende med et uladd våpen, for politiet kan ikke vite om våpenet er ladd eller ikke. Eller en tilstrekkelig god replika.
Vis hele sitatet...
Ja, det er korrekt. Gitt at «oppfører seg truende» faktisk betyr «sikter direkte på». Generelt truende vil normalt bare bli møtt med varselskudd, i verste fall.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men hvis dette stemmer, hva med når det er mørkt, dårlig gatebelysning og regnvær? Midt på lyse dagen vil kanskje en politibetjent være i stand til å se om gjerningsmannen bærer en glock 17 eller en colt 1911 - men i mørket er alle katter grå. Det er flere her som har hevdet at det var rimelig av politiet å skyte gutten på grunn av det som opplagt er et lekevåpen hvis, og bare hvis de oppriktig syntes det ligna på et ekte et. Det kan man fort gjøre i mørket. Hvis man ikke kan klandre politiet for å skyte en person med en replika av høy kvalitet om om dagen, så kan man heller ikke klandre de for å skyte noen med en dårlig replika om natten - det kan være et ekte våpen i begge tilfeller, og det må selvsagt være omstendighetene som avgjør om det er rimelig å oppfatte trusselen som reell eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jepp, trusselsituasjonen vurderes ut fra et helhetlig bilde, blant annet av omstendighetenes natur. Hvis de for eksempel rykker ut til melding om en tidligere drapsmann som nå har klikket helt og går rundt med pistol og er aggressiv, så vil naturligvis fingeren sitte litt strammere om utløseren enn om Fredelige Myoxo blir stoppet i en rutinekontroll på E6. Naturligvis kan det gjøres feilvurderinger, og feil kan skje, både av og mot politiet, men det er dessverre uunngåelig uansett.

Så, for å konkretisere dilemmaet som har ligget mellom linjene her:
En godtroende og ubevæpnet offentlig tjenestemann i arbeid versus en aggressiv, sivil person som sikter på et menneske med replikapistol (uavhengig av psykoser og syndromer).
Én av dem må bli skutt. Hvem av dem burde det være?
Jeg mistenker at vi har forskjellige svar på det spørsmålet, og at uenigheten vår stammer derfra.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du ser formodentlig hvor dette går?
Vis hele sitatet...
Nei, egentlig ikke. Jeg ser imidlertid hvor du prøver å få det til å gå.

Du vil ha en klokkeklar, veldefinert terskel for når det er greit å skyte noen, eller i det hele tatt rykke ut bevæpnet, og hvis jeg forstår deg riktig, så skal det være først når den personen allerede har skutt noen andre..? Men hva mener du at det ubevæpnede politiet skal gjøre i det tilfellet da?

Ok, så scenarioet er:
Det står en psykotisk gærning der i tettbebygd strøk og veiver rundt seg med en pistol. De to betjentene som har rykket ut til situasjonen har fått med seg historien om skogsarbeideren som fikk en massiv furu over seg og døde i fjor, så de hadde naturligvis ingen problemer med å la tjenestevåpnene ligge igjen på politistasjonen, og ankommer ubevæpnet. Betjent#1 spaserer jovialt bort mot desperadoen, men blir skutt og drept. Hva skal Betjent#2 gjøre nå? Kjøre bort fra stedet, tilbake til politistasjonen, hente tjenestevåpnene, komme tilbake x antall minutter/timer senere og lete opp drapsmannen? Ligge og gjemme seg mens han ringer etter backup? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Eller et annet oppkonstruert scenario hvor din absolutte bevæpningsterskel også fort kan føre til moralsk vanskelige situasjoner / feil. Hva om politiet får meldinger om at en person allerede har skutt uskyldige mennesker? Når de ankommer stedet står det en aggressiv mann der og vifter med et våpen, men politiet vet jo ikke om det er han som har skutt. Det kan jo hende at dette er en uskyldig mann som bare står og vifter med skytevåpen på feil sted til feil tid. De har jo ikke sett ham skyte noen ennå. Er det fremdeles rimelig å gå inn ubevæpnet?


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Når jeg er trøtt og sliten har jeg en reaksjonstid som sikker kryper opp mot ti sekunder. Jeg ser nokså shifty ut. Og jeg kan være fullstendig oppslukt i egne tanker, helt til det nivået at jeg ikke få rmeg meg at toget ruller inn på stasjonen rett foran meg. Så, si jeg står og venter på toget en sen høstkveld. Jeg har ikke fått med meg at politiet tusler rundt meg. Plutselig tar jeg frem min lille sorte lommebok for å sjekke om jeg huska billett. Noen bak meg brøler "SLIPP VÅPENET!". Det riktige å gjøre ville nok være å slippe det jeg hadde i hendene og legge meg ned på magen med hendene bak hodet. Men det ville tatt meg mangfoldige sekunder å koble at den som ropte var politi og at årsaken til utbruddet var lommeboka mi. Enda lenger for å finne ut hva jeg skulle gjøre med det. I mellomtida hadde jeg snudd meg fort mot lyden og spurt "HÆ?". Da hadde jeg antakelig blitt skutt.
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde du antakelig ikke. Overhodet ikke.
For ikke å snakke om at det neppe ville vært noen grunn til å ha våpen tilstede i den situasjonen uansett, med mindre de av en eller annen grunn forvekslet deg med tidenes mafiaboss, og forventet at du kom til å trekke et våpen på dem.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og det med rette, vil mange hevde. Hvis du er uenig i dette, hvor vil du så trekke grensa for politiets betimelige våpenbruk?
Vis hele sitatet...
For eksempel ved at man bevisst sikter våpenet mot et annet menneske, eller eventuelt overbevisende truer med å gjøre det. Det avhenger selvfølgelig av situasjonen. Noen absolutt grense eksisterer åpenbart ikke der ute i den virkelige verden – det vil alltid være personlige og individuelle vurderinger som ligger til grunn for alle avgjørelser som tas i felten, men politiet har sine egne, klare Rules of Engagement, og de har også, som nevnt tidligere i tråden, mye trening for å i best mulig grad sikre at betjentene har en felles forståelse og vurderer forskjellige situasjoner mest mulig likt og mest mulig korrekt.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Skal de kun få skyte de som peker på de med våpen man vet at fungerer, under lysforhold hvor man kan være hundre prosent sikker på at man ser riktig og to andre betjenter bekrefter det man ser? Skal enhver gjenstand og reaksjon som i teorien kunne være et våpen de facto innebære en dødsdom? Et sted midt i mellom? Hvor da? Alternativt, så er du faktisk av den oppfatningen at enhver har en forpliktelse til å passe på om de har politifolk rundt seg til enhver tid, og ikke foreta seg noe som kan skremme de - så som å trekke frem et objekt de ikke kan vite hva er, snu seg litt fort mot de eller lignende. Da har du, som jeg påpekte innledningsvis, veltet politiets ansvar over på sivilbefolkninga.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er faktisk ikke det, takk.
Jeg synes verken at våpenet må være bekreftet fungerende og skarpladd, eller at situasjonen må skje midt på høylys dag, for at politiet skal kunne skyte, og jeg er heller ikke av den oppfatningen at alle, alltid, må være redd for å ta lommeboka ut av jakken eller snu seg fort. Så den stråmannen er simpelthen ikke meg. Hvis det ikke ble klart over her, så synes jeg absolutt det skal holde at politiet i god tro avverger akutt fare for liv og helse / død/drap. Siden disse situasjonene ikke er teoretiske laboratorieøvelser, så må det nødvendigvis avgjøres av menneskelig skjønn og individuelle vurderinger on-the-spot, og ja, selvfølgelig kan det medføre feilvurderinger (som selvsagt kan straffeforfølges i ettertid ved grove tilfeller), men jeg ser ingen bedre løsning. I så ekstremt farlige situasjoner som det er når (psykotiske?) gærninger truer mennesker med (det som ser ut som) et ekte, ladd skytevåpen, så ville det vært komplett galskap å ikke la politiet i det minste ha med seg noe å forsvare seg med når de skal konfrontere denne personen. For de må jo åpenbart konfrontere vedkommende. Right?!
(Eller skal de egentlig bare ligge lavt og vente til situasjonen forhåpentligvis dør ut av seg selv? Man kan begynne å lure.)

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så la oss heller gå tilbake til utgangpunktet og prøve en annen innfallsvinkel. Dersom noen peker på politiet med et våpen, er det da rimelig av de å anta at de er i livsfare? Nei. Det er faktisk ikke det.
Vis hele sitatet...
Jo. Det er faktisk det.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
De siste 112 år har det blitt drept 35 politifolk i Norge. Og det inkluderer trafikkulykker, drukningsulykker, fall fra hest, tyske soldater og brann.
Vis hele sitatet...
Norge ser ganske annerledes ut i dag enn i 1906. Verken fall fra hest eller tyske soldater er noe særlig til trusler i dag. Stirrer du ned i geværløpet til en aggressiv, psykotisk person, så hjelper det ikke at det datt en politimann ned fra politihestekjerra i 1914, og det hjelper heller ikke at det tradisjonelt er like vanlig å drukne i tjeneste som å bli skutt. Situasjonen er like farlig og livstruende uansett. Uansett hvor trygt statistikken sier at det er å fly i Norge, så ville du aldri satt deg inn i et fly der vingene var festet med gaffateip. Statistikk er bare brukbart til så mye, og det er sågar når man bruker det riktig.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ikke en aktuell problemstilling å beskytte seg mot. Når noen vifter med våpen, så er det snakk om en misforståelse, et uhell, en harmløs sjel som roter det til - eller en ubevæpna sivilist som tilfeldigvis hadde et objekt som kunne ligne på en gønner.
Vis hele sitatet...
Hva? Det var veldig generaliserende. Du kan vel ikke mene at i 100% av tilfellene der politiet står ansikt til ansikt med noen som vifter med våpen, så er det alltid enten en misforståelse, et uhell, en harmløs sjel, eller en ubevæpnet sivilist? Er det helt fullstendig utenkelig at politiet ankommer en scene der noen med vonde hensikter faktisk holder et våpen, og enten har brukt det eller er truende til å bruke det?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg skjønner jævlig godt at en politibetjent klikker hvis de tror de er i ferd med å bli skutt. jeg skjønner at de trekker våpen når de ser noen andre gjøre det. De er bare mennesker de også. Men faktum er at i slike situasjoner er det mer sannsynlig at de ikke er i fare enn at de er det.
Vis hele sitatet...
Faktum? Hvilket faktum er det? Hva baserer du den påstanden på?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og dersom vi sidestiller en politibetjents liv med en vanlig borgers, så følger det at flere mennesker totalt sett blir drept dersom politiet introduserer våpen i situasjoner som ikke er farlige, enn at politiet møter opp ubevæpna i faktisk farlige situasjoner. For det første fordi de i slike tilfeller neppe vil ha mulighet til å forsvare seg effektivt med de, og for det andre fordi antallet ufarlige situasjoner overgår de andre med flere størrelsesordner. Det er derfor totalt sett til samfunnets beste om politiet ikke betrakter situasjoner hvor noen kanskje har mulighet til å kverke de som faktiske livsfarer som berettigger nødverge.
Vis hele sitatet...
Gode argumenter mot generell bevæpning som jeg, nok en gang, er helt enig i. Det er jo ikke sånn at politiet rykker ut med hele Delta-troppen når de skal få katten Mons ned fra et tre, i tilfelle katten skal klore en betjent som kan få en allergisk reaksjon og dø.
Rent anekdotisk har jeg møtt politiet ved utrykning i ganske mange situasjoner etterhvert, alt fra husbråk med svært blodige personskader, til arrestasjon av ettersøkt, ruset og aggressiv sjåfør, samt pågripelser av ravende gale junkies som stikker rundt seg med sprøyter. Disse er selvfølgelig potensielt farlige situasjoner, til og med livsfarlige om man skal strekke strikken så langt som du gjør, men likevel har jeg aldri sett dem bære våpen. Dvs, under én situasjon der politiet kom for å taue inn en fyr som hadde skallet ned tre stykker, brukket armen på en fjerde og var totalt klikkings og ustyrlig, hadde riktignok én politimann pepperspray og batong i beltet sitt (ubrukt), men de to andre hadde ingenting på seg.

Politiet er faktisk i stand til å ta noenlunde fornuftige vurderinger på når det er rimelig å ruste seg opp og ikke.