View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Så du mener oppriktig at når politiet får meldinger om at en person er bevæpnet, skal ikke politiet ha våpen? Som "alle" andre i tråden er jeg også imot generell bevæpning, men det fremstår ærlig talt bisart å møte tilsynelatende bevæpnede personer uten våpen. Om personen har til intensjon å begå selvmord ved at politiet skyter en, er ute etter andre, ønsker å drepe politi eller har helt ufarlige intensjoner kan ikke politiet vite før de ankommer, så det eneste rasjonelle er å ha våpen lett tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Nei, men det har jeg heller ikke sagt. Jeg er av den oppfatning at politiet bør ha våpen lett tilgjengelig, f.eks i bil parkert i nærheten. Jeg synes derimot det er feil at tre politifolk hadde sine våpen trukket og klar til å skyte. Det de absolutt bør ha i en slik situasjon, er beskyttelse og en tanke om å gå veldig varsomt fremt. Det håper jeg skaper rom for å vurdere situasjonen bedre før man evt trekker seg tilbake og tar i bruk våpen som virkemiddel.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Alt snakket om bevæpning i tråden lider litt av en enten eller logikk i eventyrland der bevæpning i enhver situasjon vil lede til at politiet er paranoide våpendesperadoer.
Vis hele sitatet...
Nei, denne enten eller tilstanden du prater om kjenner i h vert fall ikke jeg meg igjen i. Med mindre jeg har formulert meg klønete må det heller være en forenkling, eller forhastet konklusjon om mine meninger, fra din side. Det jeg derimot vil er at Norge skal ha et nyansert og bevisst forhold til bruk av våpen, slik at vi har minst mulig paranoide våpendesperadoer blant politiet. Det gjøres blant annet ved å se kritisk på situasjoner som denne.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Spørsmålet bør ikke være om politiet skal ha våpen tilgjengelig i visse situasjoner, spørsmålet er i hvilket omfang og hvem. Dagens ordning der et lite antall timer skyting i året er nok, er hårreisende dårlig. Vi bør heller ha noen få, men godt trente politifolk som håndterer situasjoner rundt våpen, litt som at vi har spesialister på sedelighets- eller drapssaker.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at spørsmålet må være bare en av delene, men mens jeg gjerne skriver en ønskeliste om politiets fremtid sammen med deg, så ser jeg ikke at det hjelper denne tråden noe å gjøre det her.