View Single Post
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av knuthulu
Kanskje litt omfattende? Å ha en tråd dedikert til legal high's blir litt som å ha en tråd om "ulovlige rusmiddel regnet som narkotika", det er så utrolig mange kjemikalier, planter og pulvere som skal med.

Det finnes vel heller ikke noe klart skille mellom legal highs og ulovlige highs når det gjelder virkninger og skadevirkninger, en plante eller et stoffs virkning på kropp og psyke blir avgjort av kjemi, ikke av hvilken lovgivning stoffet/urten ligger inn under. Det å si at legal highs ikke nærmer seg styrken til ”ordentlige” rusmiddel er jeg ikke uten videre enig i.
Vis hele sitatet...
Ja, dette emnet er omfattende og kan defineres på mange måter, noe jeg også starter tråden med å ta opp. Men jeg føler allikevel jeg har gjort det ganske klart hva slags produkter denne tråden skal dreie seg om, og jeg ser ikke at det skulle være noe problem å poste spørsmål om diverse lovlige urte og kjemikalieblandinger på ett og samme sted.

Jeg har aldri påstått av at alle legal higs er i samme kategori kjemisk sett, det sier jo seg selv at de ikke er.

Grunnen til at emnet ble skrevet i utgangspunktet var at vi moderatorer i rusmiddelforumet er lei av å se nye emner bli opprettet hele tiden av folk som spør om ting som: ”Funker denne?” ”Er dette virkelig lov??” ”Kommer disse gjennom tollen???” osv osv.

Og hvis du leser det jeg skriver så sier jeg ingenting om styrken på disse urtene. Noe jeg også måtte forklare for Olaff88. Jeg snakker om effekten av dem, og da mener jeg kvalitet, ikke potens.


Sitat av knuthulu
Å si at meskalin, ayahuasca, salvia, Spice, Skunk: a new breed etc, morning glory frø, baby woodrose frø, ibogaine, yopa eller mange av de designerpillene på markedet ikke virker like godt som sine ulovlige søsken er vel å dra det litt langt.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg heller ikke sagt dette, ihvertfal ikke om meskalin, ayahuasca, salvia, iboga osv. som forøvrig er kontrollerte eller ulovlige her til lands alle ihop. Det jeg mener er at blandinger av tilfeldig urter eller kjemikalier ikke kan sammenlignes i kvalitetsmessig effekt som med det jeg kaller ”ordentlige” rusmidler. Med ordentlige rusmidler mener jeg enten isolerte stoffer, eller isolerte planter hvis virkestoffer er nært beslektet. Hvorvidt de er illegale eller ikke spiller ingen rolle.

Sitat av knuthulu
Når det gjelder Spice / Spice Gold må jeg få lov til å korrigere deg litt.

Man vet faktisk hvilke stoffer Spice inneholder. Det har blitt utført GC/MS tester av Spice, og de har bekreftet at virkestoffene er organiske (ingen RC's eller kjemikalier mao), og at de etter det man kan finne ut stemmer med det produsenten oppgir. Man har naturlig nok ikke profiler å sammenligne de mer eksotiske ingrediensene i Spice med. Dersom man sammenligner en GC/MS test av Spice med en test av cannabis vil du se at cannabis faktisk inneholder flere aktive stoffer enn Spice, cannabis inneholder mye mer enn bare THC. Dessverre er linken til testen nå død, men googler du litt rundt vil du fort få bekreftet det jeg sier. Produsenten av Spice er forøvrig et UK basert selskap kalt "The Psyche-Deli", som solgte Magic Mushrooms når det var lovlig. Det blir regnet for å være et av de mest seriøse legal high's selskapene i dag.
Vis hele sitatet...
Sitat av knuthulu
Den mystiske blandingen av masse urter er med andre ord ikke så veldig mystisk, og urtene er heller ikke så mange.
Vis hele sitatet...
Spice brukte jeg kun som et eksempel. Jeg kunne naturligvis ha ramset opp flere produkter, men interessen min for disse greiene er noe begrenset, og derfor gadd jeg rett og slett ikke å nevne så mange flere.

Den store forskjellen på cannabis og produkter som spice i denne sammenheng er at i cannabis er alle virkestoffene i nært slektskap. Dvs. at selv om de har forskjellige molekylstrukturer så fungerer de stort sett ganske likt, og skaper derfor en mer raffinert ruseffekt enn en tilfeldig blanding av forskjellige urter med vidt forskjellige virkestoffer. Signalene kroppen får har da en samhørighet, og er ikke tilfeldig satt sammen. Dette har jeg også skrevet tidligere i tråden.

Sitat av knuthulu
Selv om langtidsvirkningene av Spice / Spice Gold ikke er kjent (noe som i seg selv bør være nok til at ingen burde røyke det mer enn av og til), så har man jo noen holdepunkter. Alle urtene som er i Spice / Spice Gold har vært brukt i århundrer og årtusener av indianere i nord og sør-amerika osv, og de har tradisjonelt blitt brukt i medisinske og spirituelle sammenhenger. Det er jo også mange som har røykt Spice daglig i snart et par år, uten noen tydelige og åpenbare skadevirkninger. Dette trenger jo ikke bety noe som helst, men det er i hvert fall anekdotiske bevis for at Spice ikke er veldig skadelig.
Vis hele sitatet...
Nå var som sagt spice kun et eksempel, men jeg vil allikevel nevne at selv om en plante har vært brukt i tusenvis av år så betyr det ikke at det ikke kan ha skadevirkninger. Holdepunktet vårt for hva som er skadelig og ikke er vestlig vitenskap, og om disse urtene er analysert og virkestoffene utforsket i forhold til vitenskapelig standard så kan man i beste fall føle seg trygg. Men husk at planter som Datura også har vært brukt i tusenvis av år uten at det er videre trygt eller helsevennlig, det er jo tvert imot livsfarlig. Et eksempel satt på spissen naturligvis.


Sitat av knuthulu
Jeg kan ta feil, men jeg går utifra at du sikter til Spice her?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker her om urteblandinger generelt. Dette er en tråd for ulike urte og kjemikalieblandinger, ikke utelukkende spice.


Sitat av knuthulu
Forøvrig: En god tråd!

Selv om det kanskje nesten kunne vært en egen tråd her for Spice/SG å dømme etter alle innlegg og spørsmål om dette.
Vis hele sitatet...
Folk kommer nok fortsatt til å bruke spice-trådene, men alle spørsmål om diverse legal highs (definert som lovlige urte og kjemikalieblandinger) skal postes her fremfor å opprettes nye emner om. Dette er rett og slett for å holde forumet ryddigere, og fordi vi er lei av se denne typen tråder poppe opp.

Synes forøvrig du kom med et ordentlig godt innlegg her knuthulu det skal være sagt =) men jeg tror allikevel mange av disse tingene kunne ha blitt oppklart om du hadde lest gjennom de andre postene i tråden
Sist endret av mentalmelt; 20. februar 2008 kl. 17:40.