View Single Post
@RuneSag: Ikke noe flein der, dessverre.

Nå som sesongen er under opprulling, kan jeg meddele at det er funnet flein (3 - 4 sopp, enslige) rundt 65 - 66 breddegrad. Til dere som er ute å leter, men ikke vet hvordan dere bør lete: Stå opp om morgenen, og få med dere hvor sola skinner når den står opp, det er ofte her det begynner å vokse tidligst, og mest iløpet av sesongen, etter min erfaring, dette gjelder såklart på "fleinbeite". Om det faktisk er en realitet aner jeg ikke, jeg uttaler meg kun fra egen erfaring i dette innlegget. Tidlig i sesongen (august - starten av september) har jeg også lagt merke til at soppen ofte er lysere, og mindre klissete enn senere ut i sesongen, og litt mindre "seig" i hatten. Utover i sesongen blir hatten mer brun/purpuraktig i fargen.

Om du er i tvil er et tips å ta hatten mellom tommel og pekefinger og gni den litt. Går hatten i total oppløsning er det IKKE flein. Om hatten kjennes seig ut derimot, og ikke revner i småbiter, er det gode sjangser for at det er flein. Dette skal taes som et tips og ikke en generell regel, er du i den minste tvil, ta bilder å spør i tråden.
Sist endret av T.J; 14. august 2014 kl. 04:34.