View Single Post
Alkohol: Stor fan. Et par enheter gjør at jeg senker skuldrene og får et tilfreds smil rundt munnen. En halvliter med vodka gjør at jeg kan snakke med alle, ha gode samtaler med de fleste og "bonder" ekstra med både kjente og ukjente. Alt dette med muligens litt sløve øyne. Ulempen er vel pengeforbruket, det å være totalt ubrukelig dagen derpå og suget etter noen kalde pils på solfylte dager eller i sosiale settinger. Frekvent drikking tømmer meg også for energi, så jeg går rundt uten overskudd til emosjonelt engasjement når jeg er edru.

2c-b: Kun prøvd en gang på nacspill etter byen med en del realativt ukjente folk. Utrolig morsomt, uten tvil en legendarisk kveld. Jeg skal dog ikke glorifisere dette, kompisen min hadde det ikke like fett samme kvelden.

Makka (blanding av amfetamin og metamfetamin): Også kun prøvd en gang. Grei ruseffekt i sammen med alkohol, men et enormt sug etter mer når effekten begynner å dale. "Skal kun prøve en stipe" ble fort til en allnighter. Man har få begrensninger, kan snakker med alle, tror man er festen midpunkt og får et utrolig oppheng i å snakke.

Nedturen var helt forferdelig. Største psykiske påkjenningen jeg har hatt i mitt liv, uten tvil. Skygger i sidesynet, hørselsbedrag, ektrem paranoia og angst, søvløshet, utslitt kjeve, sår i munnen og veldig liten matlyst, det var en stor påkjenning å spise et pizzastykke selv om jeg ikke hadde spist på to dager. Nedturen ble gradvis mildere, men slapp ikke helt tak før fem dager. Skal aldri prøves igjen.

LSD: Kanskje ikke et fult så rekreasjonelt rusmiddel som mediene skal ha det til. Brukes gjerne av opplyste folk, selv om det finnes unntak. Har kun prøv dette en gang og fikk et par vonde innsiskter som har hjulpet meg videre. Utenom den utfordrende delen av turen så var det masse glede, surealisme og barslighet. Kan være gøy, men også brutalt. Dette er det rusmidelet jeg har størst respekt for.

Cannabis: Greit i ny og ne, men uten tvil vanedanende for min del. Heldigvis en relativt enkel vane å bli kvitt. Brukes av vanlige folk i blandt, men det er sjeldent jeg har møtt på en hverdagsrøyker som er helt A4. Fint til å slappe av på spesielle kvelder eller å stikke på konsert. Ingen bakrus, selv om man kanskje er litt sløvere dagen derpå. Røyker jeg ofte blir jeg veldig lat og gjør det ikke like bra som jeg kunne ha gjort på studiene. Dermed er cannabis kun forbeholdt feriene for meg. Kan også nevnes at en god venn av meg fikk utløst en latent psykose på grunn av mye røyking. Det ville kanskje ha skjedd senere i livet uansett, men på dette tidpunktet han fikk store problemer med skolegang og er enda ikke halveis med vidergrående.

MDMA: Gøy er vel stikkordet her. Så lenge det brukes i sjeldent og i forsvarlige doser så vil det ikke by på store problemer. Jeg tror at de fleste burde kjenne på hvor mye kjærlighet man faktisk kan føle på, i alle fall en gang i livet. Jeg har dog sett skyggesiden til misbruk av MDMA. Jeg har en kompis som poppet knips ukentlig da han var 14 og 15 år gammel. Dette endte i store depresjoner, problemer med konsentrasjonen og bruk av antidepresiva resten av livet.
Sist endret av omba; 22. desember 2015 kl. 18:03.