View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Trippolito Vis innlegg
Gikk litt fort i svingen der med notater, hehe. De jeg har vært nesten helt sikker på, er de på bilde 3-5. De har jeg følt meg ganske trygg på av flere årsaker:

1. Stilkene brekker ikke. Jeg har lært at dette er en ting som ofte skiller flein fra etterlikninger.
2. Stedet de er funnet - Nedi utstikkende gresstusster, så og si alle sammen.
3. Bilder, men der må jeg tydeligvis lære langt mer.
4. Mange har litt bøyd stilk.

De ser også mer ut som flein enn forvekslingsarter ut i fra den lille kunnskapen jeg har skaffet meg den siste tiden.

Men så ekspertene sier altså at ingen av de 1-39 jeg følte meg så sikker på, er flein?
Skal se på bildene og lese over noen av de utdypende forklaringene i tråden her før jeg jakter igjen.

*Jeg plukker forresten med hansker, holder soppene jeg er usikker på adskilt, og ville aldri i verden ha spist en sopp uten bekreftelse på at det er flein herfra. Bare så det er sagt
Vis hele sitatet...
1. Dette med stilken er ikke et tegn jeg har hørt om, eller ville tatt for god fisk, jeg kan godt brekke stilken på en fleinsopp.

2. Jo, det hjelper å lete på rett plass, men funnestedet kan bare gi en indikasjon på at det kunne vært flein og minst 70 andre småsopparter.

3. Se bildet mitt under.

4. Bøyd stilk sier ingenting. Flein kan ha helt rette stilker eller de kan vingle seg litt sånn "trollskt", man vil kunne se at stilken har glinsende fibre som går langs lengden av stilken. Disse er spesielt synlige når stilken vrir og vender seg.


Jeg tok meg et par minutter og smekket sammen det her:


Soppene på venstre siden er fleinsopp, og på høyresiden er to av soppene du plukket mest av, kan du forklare meg hvorfor du synes de er like?
Sist endret av Dodecha; 8. oktober 2020 kl. 19:46.