View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for utfyllende svar! Men så dersom man begynner på attentin, hvordan går man frem ift. søke blå resept hos helfo? Er dette noe man gjør en gang, eller hver gang man skal hente ut? Må man betale selv først for pakken på apotek å få refundert eller kan man få det godkjent først og hente ut gratis dersom man har frikort?
Vis hele sitatet...
Legen som igangsetter behandlingen søker for deg. Mens du venter på vedtak fra HELFO må du betale medisinen i sin helhet selv, som om den er på hvit resept. Etter du har fått vedtak fungerer det som blå resept så fremst vedtaket er vist til apoteket - med egenandeler og etterhvert frikort.

Så søker du selv HELFO om refusjon (så ta vare på kvitteringer eller gå til apoteket å få skrevet dem ut på nytt før du søker) på det det betalte for mye fra oppstart til vedtaket kom. Merk at det er foreldelsesfrist på å søke refusjon. Jeg gikk nærmere to år og ventet på vedtak fra HELFO og ante fred og ingen fare - apotek og lege sa bare at dette av og til tok veldig lang tid. Ingen sjekket opp. Til slutt ringte jeg HELFO selv, og de nektet på at de hadde fått noen søknad. Når ny søknad ble sendt fra lege og vedtatt (det tok bare et par uker) så nektet de fullstendig å gi refusjon for lengre enn 6 måneder tilbake og jeg endte opp med å betale for langt over 1 år selv. Mye penger! Ekstra mye penger siden jeg i samme periode ble presset over på Attentin som er dobbelt så dyrt som Metamina. Dette til tross for at jeg fikk dokumentert fra sykehusets postjournal at den opprinnelige søknaden var sendt fra dem - argumentasjonen var så absurd og uten logikk at man ikke skulle tro det var mulig. Til slutt gav jeg opp etter anke med like absurd goddag mann, økseskaft-argumentasjon til svar.

Uansett, legen tar kontroll på denne prosessen og det går normalt sett veldig glatt. Bare husk at du selv må søke om refusjon for det du evt legger ut i en venteperiode, og at denne venteperioden ikke skal være så altfor mange uker.