View Single Post
Jeg har ikke sett på kriminalstatistikk eller andre dokumenterte påstander om innvandrerne som vi snakker om nå, men jeg har ofte kontakt med flere av dem i min krets. Jeg behandler dem akkurat som alle andre, og vi kommuniserer bra sammen. Det er imidlertid en ting jeg reagerer på, som jeg også opplever med egne øyne, og det er at de fleste av dem har en holdning som ikke er like synlig hos nordmenn. Holdningene jeg snakker om er at de gjerne lukker øynene for lovbrudd og andre små moralske uriktigheter.

Kjøring uten førerkort for eksempel. Nordmenn gjør det de også, men jeg har til overs for å se manglende reaksjon fra nordmannens vennenettverk.
Kjører en nordmann uten førerkort, så er det «ingen» norske venner som vil akseptere det.
Når det derimot skjer med en innvandrer, så er det tilsynelatende «ingen» flyktningsvenner som reagerer. Det handler om kultur.

Selv om de har slike holdninger og oppførsel synes jeg at de skal behandles på lik linje som nordmenn, uavhengig av hva jeg bak fasaden tenker om dem. Det aller viktigste er ikke hva og hvordan vi tenker om dem, men hvordan vi behandler dem.

Det kan også kanskje sammenlignes med for eksempel psykisk syke og utviklingshemmede. Vi tenker gjerne noen rare ting om dem, men vi behandler dem normalt likevel!